Saturday, September 19, 2015

အင္းတိန္သို႔

အင္းတိန္သို႔

ကယားျပည္နယ္ ေလာပိတမွ နံနက္ငါးနာရီခြဲတြင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ထြက္လာခဲ့ၾကရာ မိုးကတဖြဲဖြဲရြာသြန္းေနခဲ့ သည္။ ၂၅ မိုင္ခန္႔ရွည္ လ်ားေသာ ေလာပိတမွ လြိဳင္ေကာ္ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ တြင္ ေျပာင္းခင္း မ်ားကို ေနရာအႏွံ႕ ေတြ႕ရသည္။ လြိဳင္ေကာ္သို႔ေရာက္ခ်ိန္တြင္ မိုးတိတ္သြား ၿပီး ေနထြက္ေနၿပီျဖစ္သည္။
လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕နယ္ရွိ ေလာပိတဘီလူးေခ်ာင္း အမွတ္ (၃) ေရအား လွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းမွ ေအာင္ပန္းၿမိဳ႕နယ္ရွိ အထက္ဘီလူးေခ်ာင္း ေရအား လွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းသို႔ သြားေရာက္ရန္ လြိဳင္ေကာ္မွ ဖယ္ခုံ၊ ပင္ေလာင္း၊ တီက်စ္၊ ကေလာလမ္းအတိုင္း ေအာင္ပန္းသို႔ကားျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္ တို႕လာခဲ့ၾကသည္။ လြိဳင္ေကာ္မွလာေသာကားလမ္းသည္ ေအာင္ပန္းႏွင့္ ကေလာ အၾကား တြင္ ေပ်ာ္ဘြယ္-ကေလာ -ေအာင္ပန္း-ေတာင္ႀကီးလမ္းႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္မိ သည္။
လြိဳင္ေကာ္မွ ၁၄၅ မိုင္ေဝးေသာ ေအာင္ပန္းသို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ မြန္းမလြဲမီေရာက္ ရွိခဲ့ၾကသည္။ ေအာင္ပန္းတြင္ ေန႔လယ္စာစားၾကၿပီး ကေလာ-ေအာင္ပန္း -ေတာင္ႀကီး လမ္းအတိုင္း လာခဲ့ၾကရာ ေအာင္ပန္းၿမိဳ႕ အထြက္တြင္ လက္ယာဘက္သို႔ခ်ိဳးေကြ႕၍ စီမံကိန္းလမ္းအတိုင္း ခရီး ဆက္ခဲ့ၾကသည္။
အထက္ဘီလူးေခ်ာင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းသည္ ေအာင္ပန္းမွ အင္းေလးေခါင္တိုင္သို႕သြားသည့္ ကားလမ္း ေဘး ဘီလူးေခ်ာင္း အနီးတြင္ရွိသည္။ ထိုကားလမ္း သည္ ေရအား လွ်ပ္စစ္စီမံကိန္း လုပ္ငန္းသို႔သြားရန္ မူလ လမ္းေဟာင္းကို တိုးခ်ဲ႕ေဖာက္လုပ္ထားေသာ လမ္းျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ စီမံကိန္းလမ္းဟု အမည္တြင္လ်က္ရွိသည္။
စီမံကိန္းလမ္းမသည္ ကားႏွစ္စီး အလြယ္တကူေရွာင္တိမ္း ႏိုင္ေအာင္ က်ယ္ဝန္းလ်က္ လမ္းသားလည္း ေကာင္းမြန္ သည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သည္ အထက္ ဘီလူးေခ်ာင္း ေရအား လွ်ပ္စစ္စီမံကိန္း သို႔မဝင္ေသးဘဲ အင္းတိန္သို႔ဦးစြာသြား ခဲ့ၾကသည္။ စီမံကိန္းလမ္း အတိုင္း ေတာင္ေပၚ တက္လိုက္ ေတာင္ေအာက္ဆင္းလိုက္ျဖင့္ ကီလိုမီတာ ၃ဝ ခန္႔ ကား ေမာင္းလာၿပီးေနာက္ အင္းတိန္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။
အင္းတိန္ရြာအနီးတြင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ငယ္စဥ္က လူရည္ ခြၽန္ အပန္းေျဖ စခန္းဖြင့္လွစ္ခဲ့သည့္ ေခါင္တိုင္ရြာရွိသည္။ေခါင္တိုင္ရြာလမ္းခြဲသို႔ေရာက္လွ်င္ ေခါင္တိုင္ဘက္သို႔ မဝင္ဘဲ တည့္တည့္ဆက္သြားလိုက္လွ်င္ အင္းတိန္ရြာ သုိ႔ ေရာက္ရွိသည္။
အင္းတိန္ေလွဆိပ္အနီးတြင္ ငါးရက္ေစ်း ဖြင့္လွစ္ ေရာင္းခ် သည့္ ေစ်းဆိုင္ ခန္းမ်ားကိုျမင္ရသည္။ အင္းေလး ေဒသတြင္ တစ္ရြာမွတစ္ရြာသို႔ ငါးရက္ တစ္ႀကိမ္ ေျပာင္း ေရႊ႕ကာ ေရာင္းခ်ၾကသည့္ ေစ်းမ်ားရွိသည္။ ငါးရက္ တစ္ႀကိမ္ေျပာင္းေရႊ႕ ဖြင့္လွစ္ေရာင္းခ်ေသာေၾကာင့္ ထို ေစ်းမ်ားကို ငါးရက္ေစ်းဟု ေခၚၾကသည္။ ယင္းတို႔အနက္ ေရႊေညာင္ဝန္းက်င္တြင္ ငါးရက္ေစ်းေနရာ ကိုးခုရွိရာ ေခါင္တိုင္၊ ကေလာ၊ ပင္ျဖစ္၊ ေကာင္း ဘို႔၊ ေက်ာက္တန္း၊ ေနာင္မြန္၊ ေမွာ္ဘီဝါးေတာ၊ ဇလဲႏွင့္အင္းတိန္ ငါးရက္ ေစ်းမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းရြာမ်ားတြင္ ငါးရက္ေစ်းမ်ားကို အလွည့္က် ဖြင့္လွစ္ေရာင္းခ်ၾကသည္။ ေစ်းေန႔မ်ား တြင္ အင္းေလးေဒသရွိွ ရြာမ်ားမွ ေဒသထြက္ကုန္မ်ဳိးစုံ ႏွင့္ အျခားလူသုံးကုန္ပစၥည္း မ်ဳိးစုံကို ေရာင္း ခ်ၾကသျဖင့္ ေရာင္းသူ၊ ဝယ္သူမ်ား စည္ကားေလ့ရွိကာ အင္းသားမ်ား ဆုံစည္းေသာေန႔ဟုလည္း ဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
ရွမ္းျပည္နယ္(ေတာင္ပိုင္း)ရွိ အင္းေလးကန္သို႔ လာ ေရာက္ၾကသူမ်ား သည္ ေရွးေဟာင္းနယ္ေျမတစ္ခုျဖစ္ သည့္ အင္းတိန္သို႔လည္း သြားေရာက္ လည္ပတ္ေလ့ရွိ သည္။ သို႔ေသာ္လည္း သြားေရာက္လည္ပတ္ၾကသူနည္း သျဖင့္ စည္ကားမႈ နည္းပါးေသးသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိမ်ားျပား လွေသာ တန္ခိုးႀကီး ဘုရားေစတီပုထိုးမ်ားကို သြားေရာက္ ဖူးေျမာ္ၾကည္ညိဳေလ့ရွိၾကသကဲ့သို႔ ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းရွိ အင္းေလးေဒသသို႔ ဘုရားလည္းဖူး၊ အပန္း လည္းေျဖရင္း သြားေရာက္ၾကသူမ်ားမွာ ႏွစ္စဥ္မေရတြက္ ႏိုင္ေအာင္ပင္ မ်ားျပားလွေသာ္လည္း အင္းေလးကန္ အစြန္းရွိေရွးေဟာင္း သမိုင္းဝင္ အင္းတိန္ေဒသသို႔ ဘုရား ဖူးအခ်ဳိ႕သာေရာက္ျဖစ္ၾကသည္။
အင္းတိန္သို႔ေရာက္ရွိ ရန္အင္းေလးကန္ကိုျဖတ္ကာ အင္းေလးကန္အဆုံးအနီး ရွိ အင္းတိန္ေခ်ာင္းမွတစ္ဆင့္ တကူးတကန္႔သြားၾကရ သျဖင့္ ဘုရားဖူး အမ်ားစုသည္ အင္းတိန္အထိ မသြားျဖစ္ ၾကပါေခ်။
အင္းတိန္ေဒသ သည္ ရွမ္းျပည္နယ္(ေတာင္ပိုင္း) ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ တြင္တည္ရွိသည္။ အင္းတိန္သို႔ေရာက္ရွိ ရန္ ေရႊေညာင္မွ လာၾကသူမ်ားသည္ အင္းေလးကန္အတြင္း ရွိ ေဖာင္ေတာ္ဦး၊ အလိုေတာ္ေပါက္အစရွိေသာ ဘုရား မ်ားကိုဖူးၿပီးေနာက္ အင္းတိန္ေခ်ာင္းအတြင္းသို႔ဝင္ကာ မိနစ္ ၃ဝ နီးပါး စက္ေလွျဖင့္သြားၾကရသည္။ သို႔မဟုတ္ လွ်င္လည္း ေညာင္ေရႊမွမိုင္းေသာက္ သို႔သြားကာ မိုင္း ေသာက္မွတစ္ဆင့္ အင္းေလးကန္ကိုျဖတ္၍ စက္ေလွျဖင့္ သြားႏိုင္သည္။
အင္းတိန္ေခ်ာင္းသည္ ေတာင္ေခ်ာင္းႏွင့္ေျမာက္ ေခ်ာင္းဟူ၍ ေခ်ာင္းႏွစ္ေခ်ာင္းရွိသည္။ ေခ်ာင္းအတြင္း တြင္ အင္းေလးကန္ေရျပည့္ခ်ိန္၌ ေရတားတမံငယ္မ်ား ကို ျမင့္ရာမွနိမ့္ရာသို႔ တစ္ဆင့္စီ ဆည္ထားေလ့ရွိသည္။ေခ်ာင္း အတြင္းရွိေန သည့္ ေရအျမင့္ေလ်ာ့က်မသြားေစ ရန္ ေရကိုတား ထားျခင္းျဖစ္ သည္။ ထိုတမံငယ္မ်ားတြင္ ေလွတစ္စင္း ဝင္ႏိုင္႐ုံမွ်သာ အေပါက္ဖြင့္ထားသည္။ စက္ ေလွမ်ားသည္ ေရျပင္အျမင့္မွအနိမ့္သို႔ ထိုအေပါက္မ်ား ကို ျဖတ္ေက်ာ္၍ ဆင္းၾကရသျဖင့္ အျမင့္မွ အနိမ့္သို႔ ျပဳတ္က်သကဲ့သို႔ျဖစ္သြားၿပီး ေမာင္းႏွင္သူ မကြၽမ္းက်င္ ပါက ေလွေမွာက္သြားႏိုင္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အင္းတိန္ ေခ်ာင္း ငယ္မ်ား အတြင္းတြင္ အင္းတိန္မွစက္ေလွေမာင္း မ်ားသာ ကြၽမ္းက်င္ စြာေမာင္းႏွင္ႏိုင္ၾကသည္ဟု သိရွိရ သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း ျမန္မာဘုရားဖူးမ်ားသည္ အင္းတိန္အထိ သြားေရာက္မႈ နည္းပါးျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ေပ သည္။ ႏိုင္ငံျခားသား မ်ားမွာမူ အခ်ဳိ႕က ေရႊေညာင္ စက္ေလွ ဆိပ္မွ အင္းတိန္အထိ စက္ေလွျဖင့္လာၾကၿပီး အခ်ိဳ႕က ေအာင္ပန္းၿမိဳ႕မွ ကီလိုမီတာ ၃ဝ (၂၄ မိုင္) ခရီးကို လမ္းေလွ်ာက္ လာၾကသည္ ကို ေတြ႕ခဲ့ရဖူးပါသည္။ ေအာင္ပန္းၿမိဳ႕အထြက္မွ အထက္ ဘီလူးေခ်ာင္းေရ အားလွ်ပ္စစ္လုပ္ငန္းသို႔သြားေသာ စီမံကိန္းလမ္းမွသြားလွ်င္ အင္းတိန္သို႔ လြယ္ကူစြာေရာက္ရွိႏိုင္ၾကၿပီး လမ္းလည္း အထူးေကာင္းမြန္သည့္အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ထိုလမ္းမွ လာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
အင္းတိန္သည္ အင္းေလးကန္၏ အေနာက္ဘက္ ကမ္းတြင္တည္ရွိေသာ ရြာငယ္တစ္ရြာျဖစ္သည္။ အင္းတိန္ ရြာ၏ ေတာင္ကုန္းထိပ္ဝယ္ သမိုင္းဝင္ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ ႀကီးတစ္ဆူရွိသည္။ ေတာင္ကုန္း၏ ေအာက္ေျခတြင္ ရာႏွင့္ခ်ီေသာ ေစတီမ်ားကို ခ်ဳံႏြယ္ပိတ္ေပါင္းမ်ားႏွင့္ ေရာေထြးေန သည္ကို ေတြ႕ၾကရသည္။ ဘုရားရွိရာ ေတာင္ကုန္းက ဆိတ္ၿငိမ္ေအး ခ်မ္းေနသည္။ ေစတီမ်ား ေပၚမွဆည္းလည္းသံမ်ားကို ခ်ဳိလြင္သာယာစြာအဆက္ မျပတ္ၾကားေနရသည္မွာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းလွ ေပသည္။
အင္းတိန္ေဒသတြင္ ပါဋလိပုဋ္ျပည့္ရွင္ သီရိဓမၼာ ေသာကမင္းႀကီး သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂ဝဝ ဝန္းက်င္က တည္ထားေတာ္မူခဲ႕ေသာ ေရွးေဟာင္းေစ တီ အမ်ားအျပား ရွိသည္။ ယခုအခါ တြင္ ေစတီအမ်ားစုမွာ ပ်က္စီး ယိုယြင္း ေနၾက သည္။ ေရႊအင္းတိန္ ျမတ္စြာဘုရားႀကီးသည္ သရီယ(ေမြေတာ္)ဓာတ္ေတာ္မ်ား ဌာပနာျပဳကာ တည္ ထားေသာ ေရွးေဟာင္းေစတီေတာ္ႀကီးတစ္ဆူျဖစ္သည္။
တိုင္လုံးေပါင္း ၄ဝ၃ လုံးရွိေသာေစတီေတာ္ေစာင္းတန္း အတိုင္းလမ္းေလွ်ာက္ လာၾကရာ ေရွးေဟာင္းဗိသု ကာ လက္ရာတန္ေဆာင္းႏွင့္ျပာသာဒ္မ်ား ကို ေတြ႕ျမင္ရ ေပသည္။ ေစာင္းတန္းအဆုံးတြင္ ေစတီေပါင္း ၁ဝ၅၄ဆူ ကိုလည္း ဖူးေတြ႕ရသည္။ ေစတီေတာ္အမ်ားစု သည္ ေမြေတာ္ ကကၠဴေဒသ မွ ေစတီေတာ္မ်ားႏွင့္ ပုံသဏၭာန္ ဆင္တူၾကၿပီး လံုးပတ္ေတာ္ သြယ္လ်ကာ ထိပ္သို႔ ခြၽန္မတ္ ေနေသာ ေစတီေတာ္ မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ေစတီေတာ္မ်ား အား သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး တည္ၿပီးသည့္ေနာက္ပိုင္း တြင္ အေနာ္ ရထာမင္းႀကီးက ထပ္မံျပဳျပင္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ နရပတိစည္သူမင္း၊ မိုးညႇင္းမင္းတရားႀကီး၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာ၊ မင္းေခါင္ႏွင့္ ဆင္ျဖဴရွင္မင္းတို႔က အဆက္ဆက္ ထပ္မံျပဳျပင္ခဲ့ၾကသည္။
ေစာင္းတန္းအဆုံးတြင္ ေစတီေတာ္ရင္ျပင္သို႔ ေရာက္ရွိသြားရာ ေရႊေရာင္မ်ားဝင္းေနသည့္ ေစတီေတာ္ မ်ားကိုေတြ႕ရသည္။ ေစတီေတာ္ပရိဝုဏ္အတြင္း အာေသာ ကမင္းႀကီးတည္ထားေတာ္မူခဲ့ေသာ Óဏ္ေတာ္ ၁၈ လက္မရွိသည့္ ေစတီေတာ္ငယ္တစ္ဆူကို မူလေနရာ မွာပင္ အမိုးအကာေအာက္တြင္ ထိန္းသိမ္းထားသည္ ကိုလည္း ဖူးေတြ႕ၾကရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မူလေစတီ ကို ေရႊမ်ားခ်ထားကာ ေအာက္ခံ အုတ္ခုံကိုလည္း ျပန္လည္ျပဳျပင္ထားသည္။
ဘုရားႀကီး၏ ေျမနိမိတ္သည္“အေရွ႕ကား ေက်ာက္ ပြန္ေရထြက္၊ ေနာင္ကန္ အင္းဆင္ေသကုန္း၊ အေရွ႕ေတာင္ ျခားကား သရက္ေမာင္ႏွမ တည္း၊ ေတာင္ျခားကား ကန္ေထာင့္ရြာေဟာင္းေခ်ာင္းေကြ႕တည္း၊ အေနာက္ ေတာင္ျခားကား ေခ်ာင္းေခ်ာက္ႀကီး ပ်ားစြဲေတာ္တည္း၊ အေနာက္ျခားကား ဆင္႐ုပ္ေညာင္စည္ ေရဟုန္ဟုန္က် တည္း၊ အေနာက္ေျမာက္ျခားကား စစ္ေတာင္းေတာင္ ခေမာက္ေတာင္ ရေသ့ေတာင္ကုန္းတည္း၊ ေျမာက္ျခား ကား နတ္သမီးေတာင္ ရေသ့ေတာင္ ေဝလုကမၸေတာင္ တည္း၊ အေရွ႕ေျမာက္ျခားကား အင္းေရျပင္ေက်ာက္ၿခံ တည္း''ဟု ေရႊအင္းတိန္ ဘုရားေဂါပက အဖြဲ႕ကေပးေသာ စာရြက္ငယ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္၊ ေရွးေဟာင္းဗိသုကာလက္ရာ မ်ား မ်ားစြာတည္ရွိေနေသာ အင္းတိန္ေဒသသို႔ လာ ေရာက္ေလ့ လာၾကသည့္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို ေတြ႕ရွိရ သည္။
ခရီးသြားဧည့္လမ္းညႊန္တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုစိုင္း ေအာင္က အင္းတိန္သည္ အင္းေလးကန္သို႔လာေရာက္ ၾကေသာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား စိတ္ဝင္တစားလာေရာက္ ေလ့ရွိသည့္ ေနရာတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ရွည္လ်ားသည့္ ေစာင္းတန္းႏွင့္ ေရွးေဟာင္းေစတီအိုမ်ားကို အထူး စိတ္ဝင္စားၾကေၾကာင္း ေျပာျပသည္။ ေဂါပကအဖြဲ႕ ႏိုင္ငံ ျခားသားမ်ားအတြက္ အင္းတိန္သမိုင္းေၾကာင္းကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားသည့္ လက္ကမ္းစာ ေစာင္မ်ားစီစဥ္ထားေၾကာင္း ေဂါပကအဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးက ရွင္းျပသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ အင္းတိန္မွျပန္ခ်ိန္တြင္ ညေနေစာင္းၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ေစတီမ်ားမွ ထြက္ေနသည့္ ေခါင္းေလာင္း သံမ်ားကို ၾကည္ႏူးဖြယ္ၾကားေနရစဥ္ အင္းတိန္ေစတီအို မ်ားအား ကြၽန္ေတာ္ ေငးေမာမိခဲ့ပါေသးသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၃ဝဝ ေက်ာ္က တည္ထား ခဲ့သည့္ ေစတီပုထိုး အမ်ားစုသည္ ခ်ဳံႏြယ္မ်ားၾကားတြင္ ရွိ ေနၾကၿပီးထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား လိုအပ္လ်က္ ရွိေနသည္။
ႏိုင္ငံတကာမွလာေရာက္ၾကသည့္ ဧည့္သည္ မ်ားသည္ အင္းတိန္အထိ တကူးတက သြားေရာက္ ကာ ေရွးေဟာင္းေစတီပုထိုးမ်ား အပါအဝင္ အေဆာက္ အအုံေဟာင္းမ်ားကို သြားေရာက္ေလ့လာလ်က္ရွိ ၾကရာ ယခုထက္ပို၍ေကာင္းမြန္ေသာ စီမံမႈမ်ားျဖင့္ ေရွးေဟာင္းသမိုင္း ဝင္ ေဒသ တစ္ခုျဖစ္ေသာ အင္းတိန္ ေဒသကို မြမ္းမံအဆင့္ျမႇင့္ေပးျခင္းျဖင့္ ေဒသ၏ ခရီးသြားလုပ္ငန္း မ်ားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာကာ ေဒသခံ တို႔၏ လူမႈဘဝမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယူဆ မိပါသည္။
ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္းသုေတသန)



သတင္းမ်ားကိုဆုံးေအာင္ဖတ္တ့ဲ အတြက္ေက်းဇူးပါ

No comments:

Post a Comment