“ဒီဃနိကာယ္၊ ပါထိက၀ဂ္ပါဠိေတာ္၊ သဂႌတိသုတ္”တြင္
အလွဴဒါနတစ္ခု၏ စင္ၾကယ္ျခင္းကို ေအာက္ပါအတိုင္း
ေလးမ်ိဳးေဟာထားပါသည္။
၃၁၃။ အလွဴ၏ စင္ၾကယ္ျခင္းတို႔သည္ ေလးပါးတို႔တည္း။
ငါ့ရွင္တို႔ အၾကင္အလွဴသည္
(၁) ဒါယကာေၾကာင့္ စင္ၾကယ္၏၊
အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္ မစင္ၾကယ္၊
ထိုအလွဴသည္ ရွိ၏။
(၂) အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္ စင္ၾကယ္၏၊
ဒါယကာေၾကာင့္ မစင္ၾကယ္၊
(၃) ဒါယကာေၾကာင့္လည္း မစင္ၾကယ္၊
အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ ေၾကာင့္လည္း မစင္ၾကယ္၊
(၄) ဒါယကာေၾကာင့္လည္း စင္ၾကယ္၏၊
အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္လည္း စင္ၾကယ္၏၊
ထိုအလွဴသည္ ရွိ၏၊ (ဤေလးပါးတို႔တည္း)။ (၃၉)
၎သုတ္ အ႒ကထာတြင္ (ဒါယကေတာ ၀ိသုဇၥ်တိ=
အလွဴ႕ဒါယကာေၾကာင့္ စင္ၾကယ္၏) ဟူရာ၌
(ဒါယေကာ သီလ၀ါ ေဟာတိ၊ ဓေမၼႏုပႏၷံ ေဒယ်ဓမၼံ ေဒတိ =
ဒါယကာသည္ သီလရွိ၏၊ တရားသျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ
လွဴဖြယ္၀တၳဳကို ေပးလွဴ၏။) ဟု ဖြင့္ဆိုထား၏။
(ပဋိဂၢါဟကေတာ ၀ိသုဇၥ်တိ =
အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ေၾကာင့္ စင္ၾကယ္၏) ဟူရာ၌
(ပဋိဂၢါဟေကာ သီလ၀ါ ေဟာတိ= အလွဴခံပုဂၢိဳလ္သည္
သီလရွိသူျဖစ္၏) ဟု ဖြင့္ဆိုထား၏။
ဆိုလိုသည္မွာ အလွဴဒါနတစ္ခုကို ျပဳရာ၏။
(က) အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္ (ဒါယကာ)၊
(ခ) လွဴဖြယ္၀တၳဳ (ဂ) အလွဴခံပုဂၢိဳလ္- ဟု
သံုးမ်ိဳးရွိရာ ...
(၁) အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္က သီလရွိၿပီး လွဴဖြယ္၀တၳဳမ်ားက
ဓမၼိယလဒၶလ- တရားသျဖင့္ ရွာေဖြရရွိထားေသာ
ပစၥည္းမ်ားျဖစ္လွ်င္ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္က ဒုႆီလ -
သီလမရွိသူ ျဖစ္သည့္တိုင္ (အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္ေၾကာင့္)
စင္ၾကယ္ေသာ အလွဴျဖစ္ႏိုင္၏။
(ဤ၌ စင္ၾကယ္၏-ဟူသည္ ၀ိသုဇၥ်ႏၲိ မဟပၹလာ ေဟာႏၲိ-ဟု
ဖြင့္ျပထားရကား အက်ိဳးႀကီးမားသည္ကိုပင္ ဆိုလို၏)
(၂) အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္က သီလမရွိသျဖင့္ သူရွာေဖြထားေသာ
ပစၥည္းဥစၥာမ်ားက ဓမၼိယလဒၶ မျဖစ္သည့္တိုင္
အလွဴခံပုဂၢိဳလ္က သီလရွိလွ်င္ အလွဴစင္ၾကယ္ႏိုင္ပါသည္၊
အက်ိဳးႀကီးမားႏိုင္ပါသည္။
(၃) ႏွစ္ဘက္စလံုးက ခၽြတ္ယြင္းေနလွ်င္ကား
စင္ၾကယ္ေသာ အလွဴမျဖစ္ႏိုင္ပါ။ အက်ိဳးမႀကီးမားႏိုင္ပါ။
(၄) ႏွစ္ဘက္စလံုး ျပည့္စံုေနလွ်င္ကား အစင္ၾကယ္ဆံုး
အလွဴ၊ အက်ိဳးအႀကီးဆံုး အလွဴ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ဥပရိပဏၰာသပါဠိေတာ္ “ဒကၡိဏာ၀ိဘဂၤသုတ္”တြင္လည္း
ေအာက္ပါအတို္င္း ေဟာေတာ္မူ၏။
၃၈၂။ အၾကင္ သီလ႐ိွေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ တရားသျဖင့္
ရအပ္ေသာ ပစၥည္းကို ေကာင္းစြာ ၾကည္လင္ေသာ
စိတ္႐ိွ၍ ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာကံ၏ အက်ဳိးကို
အလြန္ ယံုၾကည္လ်က္ သီလမ႐ိွေသာပုဂၢိဳလ္တို႔အား
အလွဴကို ေပးလွဴ၏၊
ထုိအလွဴသည္ လွဴေသာ ပုဂၢိဳလ္ဘက္မွသာ စင္ၾကယ္၏။
အၾကင္ သီလ မ႐ိွေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္
“မတရားသျဖင့္ရအပ္ေသာ ပစၥည္းကို ၊
မၾကည္လင္ေသာ စိတ္႐ိွ၍ ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ
ကံ၏ အက်ဳိးကို မယံုၾကည္ဘဲ သီလ႐ိွေသာ
ပုဂၢိဳလ္တို႔အား အလွဴကို ေပးလွဴ၏၊
ထုိအလွဴသည္ အလွဴခံေသာ ပုဂၢိဳလ္ဘက္မွသာ စင္ၾကယ္၏။
အၾကင္ သီလ မ႐ိွေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ မတရားသျဖင့္
ရအပ္ေသာ ပစၥည္းကို မၾကည္လင္ေသာ စိတ္႐ိွ၍
ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ကံ၏ အက်ဳိးကို
မယံုၾကည္ဘဲ သီလ မ႐ိွေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔အား
အလွဴကို ေပးလွဴ၏၊ ထုိအလွဴကို ႀကီးက်ယ္
ျပန္႔ေျပာေသာ အက်ဳိး႐ိွ၏ ဟု ငါ မေဟာ။
အၾကင္သီလ႐ိွေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ တရားသျဖင့္
ရအပ္ေသာ ပစၥည္းကို ၾကည္လင္ေသာ စိတ္႐ိွ၍
ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ကံ၏ အက်ဳိးကို
အလြန္ ယံုၾကည္လ်က္ သီလ႐ိွေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔အား
အလွဴကို ေပးလွဴ၏၊ ထုိအလွဴသည္ စင္စစ္
ႀကီးက်ယ္ ျပန္႔ေျပာေသာ အက်ဳိး႐ိွ၏ ဟု ငါေဟာ၏။
အဂၤုတၱိဳရ္၊ စတုကၠနိပါတ္၊ ဒကၡိဏသုတ္တြင္လည္း
ေအာက္ပါအတိုင္း ေဟာေတာ္မူထားပါသည္။
၇၈။ ရဟန္းတို႔ အလွဴ၏ စင္ၾကယ္ေၾကာင္းတို႔သည္
ဤေလးမ်ဳိးတို႔တည္း၊ အဘယ္ေလးမ်ဳိး တို႔နည္းဟူမူ-
(၁) ရဟန္းတို႔ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္သာ
စင္ၾကယ္၍ အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္ မစင္ၾကယ္ေသာ အလွဴမ်ဳိး
သည္ရွိ၏။
(၂) ရဟန္းတို႔ အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္သာ စင္ၾကယ္၍
အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္ မစင္ၾကယ္ေသာ အလွဴမ်ဳိးသည္ ရွိ၏။
(၃) ရဟန္းတို႔ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္လည္း မစင္ၾကယ္ ၊
အလွဴခံ ပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္လည္း မစင္ၾကယ္ေသာ အလွဴမ်ဳိးသည္ ရွိ၏။
(၄) ရဟန္းတို႔ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္လည္း စင္ၾကယ္ ၊
အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္လည္း စင္ၾကယ္ေသာ အလွဴမ်ဳိးသည္ ရွိ၏။
(၁) ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ အလွဴသည္
အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္သာ စင္ၾကယ္၍
အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္ မစင္ၾကယ္သနည္း၊
ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အလွဴေပးသူသည္ သီလရွိ၏၊
ေကာင္းေသာသေဘာ ရွိ၏၊
အလွဴခံ ပုဂၢဳိလ္သည္ သီလမရွိ၊ ယုတ္မာေသာ သေဘာ ရွိ၏။
ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ အလွဴသည္ အလွဴေပး ပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္
သာ စင္ၾကယ္၍ အလွဴခံ ပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္ မစင္ၾကယ္။
(၂) ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ အလွဴသည္
အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္သာ စင္ၾကယ္၍ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္
မစင္ၾကယ္သနည္း၊ ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္သည္
သီလမရွိ၊ ယုတ္မာေသာ သေဘာ ရွိ၏၊ အလွဴခံပုဂၢဳိလ္သည္
သီလရွိ၏၊ ေကာင္းေသာ သေဘာရွိ၏။ ရဟန္းတို႔
ဤသို႔လွ်င္ အလွဴသည္အလွဴခံပုဂၢဳိလ္
ေၾကာင့္သာ စင္ၾကယ္၍ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္ေၾကာင့္
မစင္ၾကယ္။
နံပါတ္ (၃) မွာ ႏွစ္ဘက္စလံုးေၾကာင့္ စင္ၾကယ္ေသာ
အလွဴျဖစ္၍၊ နံပါတ္ (၄) မွာ ႏွစ္ဘက္စလံုးေၾကာင့္
စင္ၾကယ္ေသာ အလွဴျဖစ္၏။)
ဤေဒသနာေတာ္တြင္ လွဴဖြယ္၀တၳဳက တရားသျဖင့္ ရရွိထားေသာ
ပစၥည္းျဖစ္ရမည္ဟု မပါပါ။ သို႔ရာတြင္ အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္၏
သီလရွိျခင္း မရွိျခင္းကို ဆိုသျဖင့္ ထိုအလွဴ႕ရွင္
လွဴေသာပစၥည္း၏ တရားသျဖင့္ ရရွိထားေသာ
ပစၥည္းျဖစ္-မျဖစ္ ကိစၥလည္း ပါ၀င္ၿပီးျဖစ္၏။
အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္က သီလရွိလွ်င္ ထိုသူလွဴေသာ
ပစၥည္းလည္း ဓမၼိယလဒၶျဖစ္မည္ပင္။
သို႔ရာတြင္ သီလရွိရံုသက္သက္မွ်ျဖင့္
ဓမၼိယလဒၶစစ္စစ္ မျဖစ္ေသးပါ။
အဂၤုတၱိဳရ္၊ ပဥၥကနိပါတ္၊ ၀ဏိဇၨာသုတ္၌ ---
၁၇၇။ ရဟန္းတို႔ ဥပါသကာသည္ ဤကုန္သြယ္
ေရာင္း၀ယ္မႈငါးမ်ဳိးတို႔ကုိ မျပဳအပ္ကုန္။
အဘယ္ငါးမ်ဳိး တို႔နည္း ဟူမူ -
(၁) လက္နက္ကုန္သြယ္ ေရာင္း၀ယ္ျခင္း။
(၂) လူသတၱ၀ါကုိကုန္သြယ္ ေရာင္း၀ယ္ျခင္း။
(၃) အသားကုိကုန္သြယ္ ေရာင္း၀ယ္ျခင္း။
(၄) ေသအရက္ကုိကုန္သြယ္ ေရာင္း၀ယ္ျခင္း။
(၅) အဆိပ္ကုိကုန္သြယ္ ေရာင္း၀ယ္ျခင္း- တို႔တည္း။
ဟု ေဟာေတာ္မူေသာေၾကာင့္ အထက္ပါ
အေရာင္းအ၀ယ္ ငါးမ်ိဳးေၾကာင့္ ရရွိထား
ေသာ လွဴဖြယ္ပစၥည္း မဟုတ္ဖို႔လည္း လိုပါသည္။
အကယ္၍ ဓမၼိယလဒၶမဟုတ္ေသာ ပစၥည္းမ်ိဳးျဖင့္
ဒါနျပဳလွ်င္ မည္သို႔ အက်ိဳးေပးႏိုင္သည္ကိုလည္း
သိလိုပါသည္-ဟူရာ၌ ဓမၼလဒၶမဟုတ္လွ်င္
အက်ိဳးမႀကီးမားပဲ အက်ိဳးေပးနည္းႏိုင္ေၾကာင္း
အထက္ပါ ေဒသနာမ်ား အရ သိႏိုင္ပါသည္။
ေပတ၀တၳဳပါဠိေတာ္၊ ေခတၱဴပမေပတ၀တၳဳတြင္---
ေခတၱဴပမာ အရဟေႏၲာ၊ ဒါယကာ ကႆကူပမာ။
ဗီဇူပမံ ေဒယ်ဓမၼံ၊ ဧေတၱာ နိဗၺတၱေတ ဖလံ။
၁။ ရဟႏၲာအရွင္တို႔သည္ လယ္ေျမေကာင္းႏွင့္ တူကုန္၏၊
ေပးလွဴတတ္သူတို႔သည္ လယ္လုပ္သားႏွင့္ တူကုန္၏၊
လွဴဖြယ္၀တၳဳသည္ မ်ဳိးေစ့ႏွင့္ တူ၏၊
ဤ (ေပးတတ္သူ၊ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္၊ လွဴဖြယ္၀တၳဳကို
စြန္႔ၾကဲေပးကမ္းျခင္း) ဟူေသာ အေၾကာင္းသံုးပါးမွ
အက်ဳိးတရား ျဖစ္ေပၚလာ၏။-ဟု ေဟာေတာ္မူထား၏။
ထိုေဒသနာအရ (ဘာသာဋီကာဆရာေတာ္ သံုးသပ္ထားပံုမွာ) ...
၁။ လယ္ယာက ေျမေကာင္း၊ မေကာင္း လိုက္၍ အပင္အသီး
ကြာျခားသကဲ့သို႔ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္က
ေကာင္းမေကာင္း လိုက္၍ အက်ိဳးေပး ကြာျခားဖြယ္ရွိ၏။
၂။ မ်ိဳးေစ့က ေအာင္၊ မေအာင္ လိုက္၍ အပင္အသီး
ကြာျခားသကဲ့သို႔ လွဴဖြယ္ပစၥည္း တရားသျဖင့္ ဟုတ္၊
မဟုတ္ ႏွင့္ အနည္းအမ်ားလိုက္၍ အက်ိဳးေပး ကြာျခားဖြယ္ရွိ၏။
၃။ လယ္ယာလုပ္သူက နားလည္၊ မလည္၊
လံု႔လ၀ီရိယ ရွိ-မရွိ၊ အပင္အသီးကြာျခားသကဲ့သို႔
အလွဴရွင္က ဉာဏ္ရွိ-မရွိ၊ အားတက္သေရာႏွင့္
၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ရွိ-မရွိ လိုက္၍ အက်ိဳးေပးကြာျခားဖြယ္ ရွိ၏။
၄။ မစိုက္ပ်ိဳးမီ မ်ိဳးေစ့တို႔ကို ျပဳျပင္-မျပဳျပင္
လုိက္၍ အပင္အသီး ကြာျခားသကဲ့သို႔ မိမိ၏
“ပုဗၺေစတနာ”ကုိ ထက္သန္ေအာင္ ျပဳ-မျပဳ
လိုက္၍လည္း အက်ိဳးေပး ကြာျခားဖြယ္ရွိ၏။
၅။ လယ္ယာတို႔၌ မ်ိဳးေစ့ကို စိုက္ပ်ိဳးၿပီးေနာက္
“ေရေလာင္းျခင္း၊ ေပါင္းသင္ျခင္း” စသည္တုိ႔ကို ျပဳ-မျပဳ
လုိက္၍ အပင္အသီး ကြာျခားသကဲ့သို႔ လွဴဒါန္းၿပီးေနာက္
ထုိကုသိုလ္ကံကို ထပ္မံ၍ သတိရမႈ၊ သတိရတိုင္း ၀မ္းေျမာက္မႈ
(“အပရေစတနာ” ထက္သန္-မထက္သန္ လိုက္၍)
အက်ိဳးေပး ကြာျခားဖြယ္ရွိ၏။
၆။ မ်ိဳးေစ့စိုက္ပ်ိဳးၿပီးေနာက္ စိတ္ေပါက္ေပါက္ရွိ၍
ဖ်က္ဆီးလိုက္သကဲ့သို႔ လွဴဒါန္းၿပီးေနာက္
(ငါလွဴမိတာ မွားေပါ့) စသည္ျဖင့္ စိတ္ပ်က္မႈ ျဖစ္ရျပန္လွ်င္ (အပရေစတနာခ်ိဳ႕တဲ့ျပန္လွ်င္)
ထိုဒါနသည္ အက်ိဳးမရဘဲ
(အက်ိဳးရေစကာမူ ေကာင္းစြာမဟုတ္ဘဲ)ပ်က္စီးဖြယ္ရွိ၏။
၇။ မ်ိဳးေစ့လယ္ယာတုိ႔က အားလံုးအဆင္သင့္ေသာ္လည္း
စိုက္ပ်ဳိးသင့္ေသာအခါ စိုက္ပ်ိဳးမွ အပင္အသီး ဖြံ႔ထြားသကဲ့သို႔
အလွဴခံႏွင့္ လွဴဖြယ္၀တၳဳ အဆင္သင့္ေသာ္လည္း လွဴသင့္ေသာအခါ
(လိုေနေသာ ေနရာ၀ယ္) လွဴမွသာ ဖြံ႔ဖြ႔ံထြားထြား
အက်ိဳးမ်ားဖြယ္ ရွိ၏။ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ)
“ျမတ္ႏိုးသဒၶါ၊ ေစတနာျဖင့္၊ လွဴပါသမႈ၊ ဒါနစုကား၊
၀တၳဳည့ံႏံု႔၊ မုေယာမုန္႔မွ၊ မက်ဳံ႕က်ယ္စြာ၊ နန္းသိဂၤါႏွင့္၊
ဗာရာျပည္လံုး၊ က်ဳံး၍အုပ္စိုး၊ ႏုေဘာ္ၿဖိဳး၏။”
ဟူသည့္အတိုင္း ေစတနာသဒၶါတရား ထက္သန္ပါလွ်င္ ၊
လွဴဖြယ္၀တၳဳက ညံ့ေနသည့္တိုင္ အက်ိဳးႀကီးမားႏိုင္ေသာေၾကာင့္
တတ္ႏိုင္လွ်င္ “လွဴဖြယ္၀တၳဳကိုလည္း ဓမၼိယလဒၶ”ျဖစ္ေအာင္
ႀကိဳးစား၍ မိမိ၏ အလုပ္အကိုင္က မုဆိုးတံငါစသည္
ျဖစ္ေနသျဖင့္ ဓမၼိယလဒၶျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေစကာမူ
ေစတနာအား ၊သဒၶါတရားကို ထက္သန္ေစ၍
ဒါနေကာင္းမႈကို ႀကိဳးစားကာ ဆည္းပူးသင့္ပါသည္။
တရားအသိဉာဏ္မ်ား တုိးပြားႏုိင္ၾကပါေစ...
-【အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)ဆရာေတာ္】
မိုးညွင္းသတင္းမ်ားကိုWebsiteမွာ ဲ
ဝင္ျကည့္လို႔ရပါျပီ
Websiteလိပ္စာ
http://mohnyinnews.blogspot.com
သို႔မဟုတ္ google မွာလဲ မိုးညွင္းသတင္း လို႔ရွိက္ျပီဝင္ေရာက္
ျကညိ့ရႈနိုင္ပါတယ္
Posted via Blogaway
No comments:
Post a Comment