ေဆာင္းပါး
လူ႔အခြင့္အေရးေစာင့္ ေရွာက္ကာကြယ္မႈ
============================
ကမၻာေပၚတြင္ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ျဖစ္ေပၚ တိုးတက္မႈမ်ားသည္ ၁၂၁၅ ခုႏွစ္ကတည္းက အဂၤလန္ ႏိုင္ငံဘုရင္မင္းျမတ္ ''ဂြၽန္'' လက္ထက္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ သည့္ မဂၢနာကာတာ (MegnaCarta) ပဋိညာဥ္စာတမ္း က စတင္ခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္ပါသည္။ ယင္းစာတမ္းသည္ ''လူ႔အခြင့္အေရးသေဘာတရားအေျခခံမွ်သာ''ျဖစ္ေသာ္ လည္း၊MegnaCarta စာတမ္းေပၚေပါက္ျခင္းသည္ လူ႔အခြင့္အေရးျဖစ္စဥ္မ်ား၏ သမိုင္းမွတ္တိုင္သစ္ကို စတင္ စိုက္ထူႏိုင္ခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၇၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ''ျပင္သစ္လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း'' (The French Declaration of the Rights of Men and of the Citizens)၊ ၁၇၉၁ ခုႏွစ္တြင္ ''အေမရိကန္ လူ႔အခြင့္အေရးဥပေဒ'' (US Bill of Rights) တို႔ကို ေၾကညာျပ႒ာန္းျခင္းမ်ားကလည္း သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံမ်ား ၏လူ႔အခြင့္အေရးကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈမ်ားပင္ျဖစ္သည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးအတြင္း လူသားမဆန္စြာ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈမ်ား၊ စစ္ေဘးဒဏ္သင့္ခဲ့သည့္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားတြင္ေပၚေပါက္ခဲ့ရာ ၎ျဖစ္ရပ္ မ်ားေပၚတြင္ အေျခခံ၍ ကုလသမဂၢပဋိညာဥ္စာတမ္းကို ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ယင္းတြင္ လူမ်ိဳး က်ား/မ၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာခြဲျခားမႈမရွိဘဲ လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ အေျခခံလြတ္လပ္ခြင့္ကို ေလးစားလိုက္နာရန္ တိက်စြာ ေဖာ္ျပထားခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရး၏ အယူ အဆႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရး ( Human Rights) ဟူေသာ စာသားကို ကုလသမဂၢပဋိညာဥ္စာတမ္း၏ အခန္း(၁)၊ အပိုဒ္(၂) ႏွင့္(၃) တို႔တြင္ ေဖာ္ျပသုံးႏႈန္းခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိ ရသည္။
ထို႔ေနာက္ ''ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္'' က ကမၻာ့လူ႕အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း(UDHR) ကို ေရးဆြဲခဲ့ၿပီး ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံက ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁ဝ ရက္ေန႔တြင္ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ႏွစ္စဥ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁ဝ ရက္ေန႔ကို ''လူ႕အခြင့္အေရးေန႔''အျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ဝင္ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အသီးသီးတြင္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ ကမၻာ့လူ႕အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းတြင္ လူ႕အခြင့္အေရးအုပ္စုႀကီး (၅) ခု အျဖစ္ ေတြ႕ရွိႏိုင္သည္။ ယင္းတို႔မွာ -
(၁) ျပည္သူ႕ေရးရာအခြင့္အေရး(Civil Rights)
(၂) ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရး (Political Rights)
(၃) စီးပြားေရးအခြင့္အေရး (Economic Rights)
(၄) လူမႈေရးအခြင့္အေရး (Social Rights)
(၅) ယဥ္ေက်းမႈအခြင့္အေရး (Cultural Rights) ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဒီမိုကေရစီေခတ္ ေျပာင္း ေတာ္လွန္ေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္ တစိုက္ မတ္မတ္ ေလွ်ာက္လွမ္းလ်က္ရွိသည္။ ဒီမိုကေရစီ၏ အသက္ဝိညာဥ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ လူ႕အခြင့္အေရးကိုေလးစား ရန္လိုအပ္သကဲ့သို႔ လူ႕အခြင့္အေရးစံႏႈန္းမ်ား ျမင့္မားရန္ အတြက္လည္း ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးတို႔ကို မွန္ကန္စြာ နားလည္သေဘာေပါက္ရန္ အေရးႀကီးသည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း လူ႕အခြင့္အေရးကိစၥအရပ္ရပ္ကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕က ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၅ ရက္ ရက္စြဲပါ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာ စာအမွတ္ (၃၄/၂ဝ၁၁) ျဖင့္ အဖြဲ႕ဝင္ ၁၅ ဦးပါ ျမန္မာ ႏိုင္ငံအမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႕စည္းေပး ခဲ့သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၏ လမ္းညႊန္ခ်က္ျဖင့္ အမ်ိဳး သားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္က ဥပေဒ(မူၾကမ္း) ကို ေရးဆြဲခဲ့ၿပီး ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ မတ္လ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒကို အတည္ျပဳခဲ့ကာ မတ္လ၂၈ ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ (၂၁) ျဖင့္ ထုတ္ျပန္ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ ဥပေဒတြင္ အခန္းေပါင္း(၉) ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း (၇ဝ) ပါရွိၿပီး အခန္း(၅)တြင္ ေကာ္မရွင္၏တာဝန္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မ်ားကို က်ယ္ျပန္႔စြာေဖာ္ျပထားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီးေနာက္ ဥပေဒႏွင့္အညီအဖြဲ႕ဝင္ ၁၁ ဦးပါ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္ မရွင္ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ုံးမွ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၄ ရက္ေန႔က( အမိန္႔အမွတ္၂၃/၂ဝ၁၄) ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ သည္။ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းတိုင္းသည္ လူ႕အခြင့္အေရးျမႇင့္တင္ေရး(Human Rights Promo-tion) လုပ္ငန္းႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေရး (Human Rights Protection) လုပ္ငန္းတို႔ကို ေဆာင္ ရြက္ၾကရသည္ျဖစ္ရာ လူ႕အခြင့္အေရးျမႇင့္တင္ေရးလုပ္ငန္း အျဖစ္ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအသိပညာေပးသင္တန္းမ်ား ပို႔ခ်ေပးျခင္း၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ား၊ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ေပးသကဲ့သို႔ လူ႕အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းအေနျဖင့္ လူမႈအခြင့္ အေရးဆိုင္ရာ တိုင္တန္းခ်က္မ်ားကိုလက္ခံၿပီး စုံစမ္း စစ္ေဆးေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ားကို အဓိကေဆာင္ရြက္သည္။ ထို႔အျပင္ အက်ဥ္းေထာင္၊ အက်ဥ္းစခန္း၊ အခ်ဳပ္ခန္းႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးစခန္းမ်ားသို႔ သြားေရာက္ ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးၾကသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ သည္ အက်ဥ္းေထာင္အခ်ဳပ္ခန္းတို႔တြင္ အက်ဥ္းက်ေန သူမ်ား၊ အခ်ဳပ္ေႏွာင္ခံေနရသူမ်ားကို လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒ၊ ျပည္တြင္း ဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားမႈျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္ထားရွိမႈအေျခအေနမ်ားကို အက်ဥ္းေထာင္၊ အခ်ဳပ္ခန္းႏွင့္ အလုပ္စခန္းစသည္တို႔ကို သြားေရာက္ ေလ့လာစစ္ေဆးမႈျပဳခဲ့ပါသည္။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕သစ္သည္ ဥပေဒႏွင့္အညီေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ အစီရင္ခံျခင္းမ်ားကို သက္ဆိုင္ရာျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးဌာန၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား သို႔ ေပးပို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္။
ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားသည္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ မတ္လ အတြင္း ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ႏွင့္ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕ မ်ားတြင္တည္ရွိသည့္ အက်ဥ္းေထာင္ႏွင့္ အခ်ဳပ္ခန္းတို႔ အား သြားေရာက္စစ္ေဆးခဲ့ၾကသည္။ ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးမႈ ျပဳလုပ္ရာတြင္ စာရင္းဇယားမ်ားအား ဖတ္႐ႈေလ့လာျခင္း၊ အိပ္ေဆာင္မ်ား၊ အခ်ဳပ္ခန္းမ်ားအတြင္း ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆး ျခင္းႏွင့္ အက်ဥ္းသား၊ အခ်ဳပ္သားအခ်ိဳ႕ကို တစ္ဦးခ်င္းသီးျခားေတြ႕ဆုံေမးျမန္းျခင္းမ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ အခ်ဳပ္ခန္းမ်ားသန္႔ရွင္းေရး၊ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ အစားအေသာက္ေကြၽးေမြးမႈ၊ အိမ္သာသန္႔ရွင္းေရးစသည္မ်ားကိုလည္း အေသးစိတ္ေလ့လာ ၾကည့္႐ႈခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ဘူးသီးေတာင္အက်ဥ္းေထာင္ ဓမၼာ႐ုံ၊ ေဆးကုသေဆာင္၊ အမ်ိဳးသမီးေဆာင္ရွိ ''အ''သုံးလုံးသင္တန္းစသည္တို႔ကိုသာမက စက္႐ုံစုရခိုင္ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ား၊ ေခါင္းဒုကၠာဘဂၤါလီဒုကၡသည္စခန္း မ်ားသို႔လည္း သြားေရာက္ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးခဲ့သည္။
ထိုသို႔စစ္ေဆးၾကည့္႐ႈၿပီးေနာက္ အက်ဥ္းေထာင္ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ျပည္ႏွင္ဒဏ္ေက်ာ္လြန္ေနေသာ ႏိုင္ငံျခားအက်ဥ္းသားမ်ား ကိုအျမန္ဆုံးလႊဲေျပာင္းႏိုင္ေရး၊ အခ်ဳပ္ကာလၾကာျမင့္သည့္ အခ်ဳပ္သားမ်ားအား အျမန္ဆုံးလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေရး၊ ေသဒဏ္အပါအဝင္ ျပစ္ဒဏ္ႀကီးမ်ားက်ခံေနရသူမ်ား အတြက္အတြင္းအယူခံကိစၥမ်ားကို သတ္မွတ္ကာလ အတြင္း ေဆာလ်င္စြာေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးစသည္မ်ား အတြက္ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးဦးစီးဌာန၊ တရားစြဲအဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၊ တရား႐ုံးမ်ားႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္ ေပးသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခ်က္မ်ား ေပးခဲ့သည္။
အက်ဥ္းသားမ်ားသည္ စားေသာက္ေရး၊ ေနထိုင္ေရး ႏွင့္ သင့္တင့္မွ်တေသာအာဟာရမ်ားခံစားရရွိၿပီး စာအုပ္ မ်ား ဖတ္႐ႈခြင့္၊ တီဗြီၾကည့္႐ႈခြင့္၊ စာေရးသားဆက္သြယ္ခြင့္၊ မိသားစုႏွင့္ေတြ႕ဆုံခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာကိုးကြယ္ခြင့္မ်ားရရွိ ၾကေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားသည္ အက်ဥ္းေထာင္အတြင္းရွိ ေရသန္႔စက္႐ုံ သန္႔ရွင္းေရး၊ လစ္လပ္လ်က္ရွိေသာဆရာဝန္၊ သူနာျပဳမ်ား ျဖည့္စြက္ခန္႔ထားေရး၊ ကူးစက္ေရာဂါခံစားေနရသည့္ လူနာႏွင့္ အျခားလူနာမ်ားခြဲျခားထားရွိေရး၊ အခ်ဳပ္ခန္း မ်ား ျပဳျပင္မြမ္းမံေရး၊ အက်ဥ္းသားမ်ား၏ ႐ုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ ပိုင္းဆိုင္ရာေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား ပိုမိုတိုးျမႇင့္ေရးစသည့္ အက်ဥ္းသားတို႔၏ အခြင့္အေရး ထိခိုက္နစ္နာမႈမရွိေစရန္ တို႔ကိုလည္း အေသးစိတ္အႀကံျပဳခဲ့ၾကၿပီး ယင္းအႀကံျပဳ ခ်က္မ်ားကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး႐ုံးသို႔ အစီရင္ခံစာေပးပို႔ခဲ့သည္။
ထိုနည္းတူ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သည္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လအတြင္းက မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ ေနာင္ခ်ိဳၿမိဳ႕၊ သီေပါၿမိဳ႕၊ လား႐ႈိးၿမိဳ႕မ်ားတြင္ရွိ ေသာ အက်ဥ္းေထာင္၊ အလုပ္စခန္းမ်ားတို႔ကိုလည္း သြား ေရာက္ စစ္ေဆးခဲ့ၾကပါသည္။
ယင္းအက်ဥ္းေထာင္မ်ားကို စစ္ေဆးရာတြင္လည္း ယခင္အက်ဥ္းေထာင္မ်ားကို စစ္ေဆးသကဲ့သို႔ပင္ အက်ဥ္း ေထာင္လုပ္ငန္းမ်ားအားလုံးကို အက်ဥ္းေထာင္ဥပေဒ၊ အက်ဥ္းေထာင္လက္စြဲဥပေဒ၊ ကုလသမဂၢမွ သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းထားေသာ Standard Minimum Rules for prisoners မ်ားႏွင့္အညီ စစ္ေဆးၾကည့္႐ႈခဲ့ပါသည္။ မႏၲေလးႏွင့္လား႐ႈိးေထာင္တြင္ အိပ္ေဆာင္ဝင္ဆံ့မႈထက္ အက်ဥ္းသားဦးေရေက်ာ္လြန္ေနသည့္အတြက္ အိပ္ေဆာင္ မ်ားတိုးခ်ဲ႕တည္ေဆာက္ရန္၊ အာမခံေပးသည့္ အက်ဥ္းသား မ်ားအာမခံရရွိရန္၊ လြတ္နီးအက်ဥ္းသားမ်ားအား လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ျပဳျခင္း သို႔မဟုတ္ ခံဝန္ျဖင့္ ေနထိုင္ ေစျခင္းမ်ားျပဳလုပ္သင့္ေၾကာင္း၊ အက်ဥ္းေထာင္ေဆး႐ုံ မ်ားအတြက္ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား ပိုမိုေတာင္းခံသင့္ပါေၾကာင္း၊ ဝင္ေငြရလုပ္ငန္းမ်ားမွ ရရွိ လာသည့္အက်ိဳးအျမတ္ ေငြေၾကးမ်ားကိုလုပ္အားရွင္မ်ား အား ထိုက္သင့္သည့္အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ား ေပးအပ္ေရး ႏွင့္ ထုံးဘို(၁) ေက်ာက္ထုတ္စခန္းကဲ့သို႔ မိမိတို႔၏ ဆႏၵကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ စာတိုက္ပုံးမ်ားကို လြင္ႀကီးစိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရးစခန္း၊ ဟိုခိုစိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရးစခန္းတို႔တြင္လည္း ထားရွိသင့္ေၾကာင္း၊ အသက္ (၆ဝ) ေက်ာ္ လုပ္အားရွင္ မ်ားကို အက်ဥ္းေထာင္မ်ားသို႔ ျပန္လည္ေရႊ႕ေျပာင္းေပး သင့္ေၾကာင္း စသည္တို႔အျပင္ အထူးသျဖင့္ က်န္းမာေရး ႏွင့္ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ယခုထက္ ပိုမိုေဆာင္ရြက္ သင့္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့သည္။
အက်ဥ္းစခန္းမ်ားတြင္ အက်ဥ္းသားမ်ားသည္ အက်ဥ္း ေထာင္စည္းကမ္းမ်ားလိုက္နာၾကသျဖင့္ ႀကီးေလးသည့္ အျပစ္ေပးခံရမႈမ်ားမရွိသည့္ျပင္ လူငယ္အက်ဥ္းသားမ်ား အား ပညာသင္ၾကားေပးျခင္း၊ အက်ဥ္းသားမ်ားအတြက္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာရပ္မ်ား၊ စာမတတ္သူမ်ား အတြက္ ''အ'' သုံးလုံးသင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားေပး ျခင္း၊ သင့္တင့္ေသာအာဟာရမ်ားေကြၽးေမြးျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္ရျခင္း၊ မိမိတို႔တြင္ အခက္အခဲ တစ္စုံတစ္ရာရွိပါက သတင္းေပးျခင္း၊ တိုင္ၾကားျခင္းမ်ား ကို ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လအတြင္းမွာပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္သို႔ သာယာဝတီ အက်ဥ္းေထာင္တြင္ ထိန္းသိမ္းထားရွိေသာဆႏၵျပ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ ဝန္းရံသူမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ တိုင္တန္းခ်က္မ်ားရွိခဲ့သည္။ သို႔အတြက္ သာယာဝတီ ဗဟိုအက်ဥ္းေထာင္တြင္ အခ်ဳပ္ေႏွာင္ခံေနရသူမ်ားကိုလူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ား၊ ျပည္တြင္းဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ လူသားခ်င္း စာနာေထာက္ထားမႈျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္ထားျခင္းရွိ၊ မရွိစိစစ္ႏိုင္ရန္ ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီးသာယာဝတီဗဟို အက်ဥ္းေထာင္သို႔သြားေရာက္၍ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားႏွင့္ ဝန္းရံသူ ၂၅ ဦး၊ အက်ဥ္းေထာင္ ဝန္ထမ္း ၅ ဦးတို႔အား တစ္ဦးခ်င္းေတြ႕ဆုံလ်က္ ျဖစ္စဥ္ မ်ားေမးျမန္းျခင္း၊ ¤င္းတို႔ကို ထိန္းသိမ္းထားရွိေသာ အိပ္ေဆာင္ႏွင့္တိုက္ခန္းမ်ားအား ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးျခင္း၊ ရန္ကုန္ျပည္သူ႕ေဆး႐ုံႀကီးတြင္ တက္ေရာက္ကုသေန ေသာ လူနာတစ္ဦးအား ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းကာ ေဆး မွတ္တမ္းမ်ား၊ စာရင္းဇယားအခ်က္အလက္မ်ားကို ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးခဲ့သည္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ မတ္လအတြင္းျဖစ္စဥ္၌ သာယာဝတီ အက်ဥ္းေထာင္တြင္ လက္ခံထိန္းသိမ္းခဲ့သည့္ ဦးေရ၊ လႊဲေျပာင္းလႊတ္ေပးခဲ့သည့္ဦးေရ၊ ဆက္လက္ထားရွိသူမ်ား အေျခအေနတို႔ကိုေမးျမန္းၿပီး ထိခိုက္ဒဏ္ရာရရွိခဲ့သူမ်ား ႏွင့္ က်န္းမာေရးစစ္ေဆးကုသမႈအေျခအေန၊ လက္ကိုင္ ဖုန္း၊ လက္ပ္ေတာ့ကြန္ပ်ဴတာႏွင့္ ေရႊေငြပစၥည္းမ်ား သိမ္း ဆည္းမႈ၊ ေရႏွင့္အစားအစာ၊ ေထာင္ဝင္စာႏွင့္ တိုက္ပိတ္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မႈ၊ ေရွ႕ေနေတြ႕ဆုံခြင့္ႏွင့္ တရား႐ုံးစစ္ေဆးမႈ တို႔ကိုလည္း အေသးစိတ္ေမးျမန္းခဲ့ၾကသည္။ အက်ဥ္းက် ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား၊ ဝန္းရံသူအမ်ားစုမွာ ထူးျခားသည့္ တိုင္တန္းခ်က္မ်ားမရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း အက်ဥ္းေထာင္အတြင္း ထိခိုက္ဒဏ္ရာရရွိလာႏိုင္သူ မ်ားအား အေရးေပၚျပဳစုကုသေပးမည့္ အစီအမံမ်ား ထားရွိေရး၊ ေထာင္ဝင္စာေတြ႕ဆုံခြင့္ႏွင့္ တိုက္ပိတ္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံထားရသူအမ်ိဳးသား ခုနစ္ဦးအား ထပ္မံ တရားစြဲဆိုမႈကို သက္ညႇာစြာ စဥ္းစားေရး၊ က်န္းမာေရး ဆိုင္ရာအေထာက္အကူပစၥည္းမ်ားျပည့္စုံစြာ ျဖည့္တင္း ေရးတို႔ကို ျပဳလုပ္သင့္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ သည္ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာမ်ားကို လူတစ္ဦးခ်င္း၏ ဂုဏ္သိကၡာ (Personal Dignity) ကိုေလးစားရမည့္ လူ႕က်င့္ဝတ္ (Human Ethics)အျဖစ္ အမ်ားကလက္ခံ နားလည္ၾကေစရန္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသကဲ့ သို႔ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ (၂ဝဝ၈) ပုဒ္မ ၃၄၇ပါ ''ႏိုင္ငံေတာ္သည္ မည္သူ႕ကိုမဆိုဥပေဒအရာတြင္ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး ရရွိေစရမည္။ ထို႔ျပင္ ဥပေဒ၏အကာအကြယ္ကိုလည္း တန္းတူညီမွ်စြာ ရယူပိုင္ခြင့္ေပးရမည္'' ဟူသည့္ ျပ႒ာန္း ခ်က္ကိုလည္း လိုက္နာေစာင့္ေရွာက္လ်က္ လူ႕အခြင့္ အေရးကို အမ်ိဳးသားေရးအျဖစ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါေၾကာင္း တင္ျပ ေရးသားလိုက္ပါသည္။
ျမျမ( ျပန္ၾကားေရး)
မဲစာရင္းမွာ သင့္အမည္ စစ္ျပီးျပီလား။ သင့္အမည္မပါရင္/ ကိုယ္ေရးအခ်က္အလက္ေတြမွားေနရင္ သတ္မွတ္ပံုစံမ်ားကို ျဖည့္စြက္/ျပင္ဆင္ျပီး မဲေပးႏိုင္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ပါ။
No comments:
Post a Comment