Tuesday, September 9, 2014
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ဘယ္လို ေမွးမိွန္ခဲ့ရသလဲ
နိဒါန္း
သဗၺညဴ ျမတ္စြာဘုုရားသခင္ ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူသည့္ နွစ္ကို သာသနာ သကၠရာဇ္ ၁ နွစ္ဟူ၍ စတင္ ေရတြက္ခဲ့ရာ ယခုအခါ သာသနာ သကၠရာဇ္ နွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ေလျပီ။ ဤမ်ွ ရွည္လ်ားေသာ နွစ္ပရိေစၧဒ ကာလအတြင္း ျဖတ္သန္း ခ်ီတက္လာခဲ့ရေသာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ ၂၅၀၀- ခရီး လမ္းမ တေလွ်ာက္ ျပန္လည္ေမွ်ာ္ၾကည့္၍ အတိတ္လွန္ ဇာတ္ေၾကာင္းျပန္ရပါမူ ရႊင္လန္း အားတက္ဖြယ္၊ ဝမ္းနည္း ေၾကကြဲဖြယ္၊ အံံ့ၾသ ထိတ္လန္႔ဖြယ္၊ ေအာက္ေမ့တသ လြမ္းဆြတ္ဖြယ္တုိ႔နွင့္ ျပည့္လွ်မ္းေနေသာ ဝတၱဳရွည္ၾကီး တစ္ပုဒ္နွင့္ တူလွေပေတာ့သည္။
သာသနာ ၂၅၀၀- ခရီးစဥ္ သမုိင္းတေလ်ွာက္၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ မွိန္ခဲ့ တစ္ခါသာ ခ်ီတစ္လွည့္၊ ေခါက္ရွာဌက္ပ်ံသလို နိမ့္တုံျမင့္တုံ ၾကဳံခဲ့ရသည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ အတြင္းရန္သူ အျပင္ရန္သူတုိ႔၏ တုိက္ခုိက္ထုိးနွက္ခ်က္မ်ားနွင့္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။ အဖ်က္အဆီးမ်ားကို ဖယ္ရွား၍ အတားအဆီးမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ရသည္။ သာသနာျပင္ပ အညတိတၳိယ တုိ႔သည္ ရံခါျပင္ပမွ ဝါဒခ်င္း ယွဥ္ျပိဳင္ တုိက္ခုိက္ခဲ့ၾက၍ ရံခါသာသနာတြင္း ဝင္ကာ ပူးသတ္ခဲ့ၾကသည္။ သာသနာ့ ဝန္ထမ္း ရဟန္းေတာ္မ်ား အထဲမွလည္း သာသနာ့ ရန္ဆူးရန္ေျငာင့္မ်ား ေပၚထြက္ခဲ့ျပန္သည္။ အသားထဲမွ ေလာက္ထြက္၍ သံကုိသံဖ်က္ သံေခ်းတက္ခဲ့သည္။ ယင္းသာသနာ့ ဆူးေျငာင့္ ခလုတ္မ်ားကို ဖယ္ထုတ္ရာမွ ဂုိဏ္းကြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ရသည္။ ေဆးေၾကာဖယ္ရွား ပစ္လုိက္ေသာ အညစ္အေၾကး မ်ားကပင္ အင္အားစုကာ တစ္စင္ ေထာင္လာၾကျပန္သည္။
ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ရံခါသာသနာ့ ဒါယကာ ဘုရင္မင္းျမတ္တုိ႔၏ ခ်ီးေျမႇာက္ေထာက္ပံံ့မႈ ခံရ၍ ရံခါ ဆန္႔က်င္ဘက္ ဘုရင္တုိ႔၏ ဖိနွိပ္ညႇဥ္းပန္းမႈ ခံခဲ့ရသည္။ ရံခါ လ်စ္လ်ဴရႈျခင္းခံခဲ့ရျပီး၊ ရံခါ အုပ္စုိးသူ တုိ႔၏ လိုလိုလားလား ပင့္ဖိတ္မႈကိုခံရ၍၊ ရံခါ ျပည္နွင္ဒဏ္ခတ္ျခင္းကို ခံခဲ့ရသည္။ တစ္ေခတ္္တစ္ခါက ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ပါမွ ေခတ္မီသည္ဟု ယူဆခဲ့ၾကရာမွ တစ္ဖန္ ေခတ္ေျပာင္းေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာကို ေခတ္ေနာက္က်သည္ဟု ယူဆလာၾကျပန္သည္။ ဘုရင္မင္းျမတ္တုိ႔၏ ဘြဲ႔တံဆိပ္ နာမံကို ပါ႒ိဘာသာျဖင့္ ခံယူၾက၍ စကားေျပာရာ၌ပင္ ပါ႒ိစကားလုံးမ်ားမ်ား ညႇပ္ေျပာနုိင္မွ ဂုဏ္ရွိသည္ဟု ယူဆခဲ့ၾကရာမွ တစ္ဖန္္ အျခားေခတ္တစ္ခု၌ ပါ႒ိေဝါဟာရမ်ားကို တတ္နုိင္သမ်ွ ေရွာင္ကြင္းဖယ္ထုတ္ရန္ ၾကိဳးပမ္းၾကျပန္သည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ သာသနာေတာ္သည္ တစ္ေခတ္တစ္ခါက အေနာက္သုိ႔လားေသာ္ ဂႏၶာရတုိင္းေခၚ ပါကစၥတန္ျပည္၊ အာဖဂန္နစ္စတန္ျပည္၊ ခုိတန္ေခၚ တာကစၥတန္ျပည္နွင့္ ေယာနကေလာက ေခၚေသာ တူရကီ၊ ဂရိတ္နုိင္ငံမ်ား အထိ ပ်ံ႕နွံ႔ထြန္းကားခဲ့သည္။ ဂဂၤါျမစ္မွ ေဗာ္လဂါျမစ္သုိ႔ တုိင္ေအာင္ သာသနာ ေရာင္ဝါ ထြန္းကားခဲ့ေပသည္။ ေျမာက္သို႔လားေသာ္ ဆစ္ကင္းျပည္၊ ဘူတန္ျပည္၊ တိဗက္ျပည္၊ မြန္ဂုိလ်ျပည္၊ ဆိုဗီယက္ ရုရွားနုိင္ငံ ဆိုက္ေဗးရီးယားအထိ ပ်ံ႕နွ႔ံခဲ့၍ ယခုတုိင္ ဆက္လက္ တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္္။ အေရွ႕သုိ႔လားေသာ္ သုဝဏၰဒီပ (အင္ဒုိနီးရွားနွင့္) သုဝဏၰဘုမၼိ ေခၚ ျမန္မာနုိင္ငံ၊ ထုိင္း၊ လာအုိ၊ ကေမၻာဒီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ ကိုရီးယား၊၊ ဂ်ပန္အထိ ပ်ံ႕နွ႔ံ၍ ယခုအထိ အခ်ိဳ႕နုိင္ငံမ်ား၌ သာသနာ တည္ရွိ ေနေလသည္။
ဤသို႔လ်ွင္ ေနမဝင္ေသာ ဗုဒၶနုိင္ငံေတာ္ၾကီး တည္ရွိခဲ့ပုံကုိ ျပန္လည္ မွန္းဆၾကည့္နုိင္ရန္ ရာစုနွစ္ အလုိက္ အတိ္တ္ကိုလွန္၍ ဇာတ္ေၾကာင္းျပန္ရပါမူ-
သာသနာနွစ္ - ၁
ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္တြင္ အဇာတသတ္ မင္းၾကီး၏ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေထာက္ပံ့မႈကို ခံယူ၍ အရွင္ မဟာ ကႆပ၊ အရွင္ ဥပါလိ၊ အရွင္အာနႏၵာ အမွဴးျပဳေသာ ရဟႏၲာ ၅၀၀- တုိ႔ စုေပါင္းညီညာ ပထမ သဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။ ဘုရားေဟာ ေဒသနာေတာ္ကို နုတ္ပယ္၊ ျဖည့္စြက္ ျပင္ဆင္ျခင္း မျပဳၾကရန္မူ ခ်မွတ္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။
သာသနာနွစ္ - (၁) ရာစု
ေဝသာလီျပည္တြင္ ကာလာေသာကမင္းၾကီး၏ အေထာက္အပံ့ ခံယူ၍ အရွင္မဟာယသနွင့္တကြ ရဟႏၲာမေထရ္ ၇၀၀- တုိ႔ ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္ခဲ့ၾကသည္။ ဝဇၨီ တုိင္းသား ရဟန္းမ်ားသည္ ဝိနည္း တရားေတာ္ကုိ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္လိုၾက၍ မဟာသံဃိက ဂုိဏ္းအျဖစ္ျဖင့္ သီးျခားခြဲထြက္ခဲ့ၾကသည္။
သာသနာနွစ္ - (၂) ရာစု
မဟာ သံဃိကဂုိဏ္း၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပမႈေၾကာင့္ ဂုိဏ္းကြဲမ်ား ဆက္ကာဆက္ကာ ေပၚထြက္ ခဲ့သည္။ မဟာသံဃိက ဂုိဏ္းမွ ဂုိဏ္းကြဲ ၅- ခုထြက္ေပၚခဲ့၍ ေထရဝါဒမွ ၁၁- ဂုိဏ္း ကြဲထြက္ျပန္သည္။ ဂုိဏ္းကြဲ အေသးအဖြဲ႔မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းေရတြက္ပါက သံဃာ့ ဂုိဏ္းေပါင္း ၃၀- အထိ အကြဲအျပဲ ေခတ္စားခဲ့သည္။
ထုိ႔ေခတ္က ျမန္မာနုိင္ငံ သေရေခတၱရာျမိဳ႕တြင္ ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကား၍ ဒြတၱေပါင္မင္းၾကီး လက္ထက္ ေစတီၾကီး ၁- ဆူတည္ခဲ့ေၾကာင္း ျမန္မာ့သမုိင္း၌ ျပဆိုထားသည္။
သာသနာနွစ္ - (၃) ရာစု
အရွင္မဟာ ေမာဂၢလိ ပုတၱတိႆေထရ္ အမွဴးျပဳေသာ ရဟႏၲာ မေထရ္ၾကီး တစ္ေထာင္တုိ႔သည္ အေသာကမင္းၾကီး၏ ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ ေထာက္ပံ့မႈခံယူ၍ တတိယ သဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူ ခဲ့ၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ဂုိဏ္းကြဲ အယူဝါဒ အားလုံးကို ေထရဝါဒဘက္မွ ျပန္လည္ေျဖရွင္း ပယ္ဖ်က္ နွိမ္နင္းေသာ ကထာဝတၱဳ က်မ္းၾကီးကို အရွင္မဟာ ေမာဂၢလိ ပုတၱတိႆေထရ္က ရဟန္းေတာ္ ၁၂- သိန္း တုိ႔၏ အလယ္၌ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ အေနာက္သုိ႔ လားေသာ္ ဂႏၶာရတုိင္းနွင့္ တူရကီ ဂရိတ္တုိ႔ ေဒသ ေယာနကေလာက တုိင္ေအာင္ လည္းေကာင္း၊ အေရွ႕သုိ႔ လားေသာ္ သုဝဏၰဘူမိေခၚ ျမန္မာနွင့္ ထုိင္းနုိင္ငံ တုိင္ေအာင္ လည္းေကာင္း၊ ေတာင္သုိ႔လားေသာ္ သီရိလကၤာေခၚ သီဟိုဠ္ကြ်န္း တုိင္ေအာင္ လည္းေကာင္း၊ ေျမာက္သိုု႔လားေသာ္ ဟိမဝႏၲာ ေတာင္တန္းေဒသ တုိင္ေအာင္ လည္းေကာင္း ဗုဒၶ သာသနာေတာ္ ပ်ံံ႕နွံ႔ေစရန္ ရဟႏၱာမေထရ္ၾကီး မ်ား၏ အမိန္႔အရ အေသာကမင္းၾကီးသည္ ကိုးတုိင္း ကိုးဌာနသုိ႔ သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့ရသည္။
သာသနာနွစ္ - (၄) ရာစု
အိႏၵိယျပည္တြင္ ဗုုဒၶသာသနာေတာ္ကို ခ်ီးျမႇင့္ေထာက္ပံ့ေသာ သာသနာ့ ဒါယကာ ေမာရိယ မင္းဆက္ျပဳတ္၍ ျဗာဟၼဏ ဘာသာဝင္ ဘုရင္မ်ား နန္းတက္ခဲ့သည္။ ျဗာဟၼဏ ဘုရင္တုိ႔၏ နွိပ္စက္ မႈေၾကာင့္ ဟီနယာန သဗၺတၱိဝါဒဂိုဏ္းမွာ အိႏၵိယ အေနာက္ပိုင္းသုိ႔ ေျပးခဲ့ရ၍ ေထရဝါဒ ဂိုဏ္းမွာ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္း ဆံခ်ီသုိ႔ ေရႊ႕ခဲ့ရသည္။ ျဗာဟၼဏ ဘုရင္တုိ႔သည္ သကၠတဘာသာကို ဦးစားေပးရာ ၎တုိ႔၏ မ်က္နွာသာ ေပးခံလိုမႈေၾကာင့္ ဟီနယာန သဗၺတၱိဝါဒ ဂိုဏ္းသည္ ဘုရားေဟာ ပါ႒ိေတာ္မ်ားကို ပါ႒ိဘာသာမွ သကၠတ ဘာသာသို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ၾကသည္။ ထုိေခတ္မွာပင္ သီဟိုဠ္ကြ်န္းကို ေစာ႒တုိင္းမွ ဧ႒ာရ မည္ေသာ ျဗာဟၼဏဘုရင္သည္ က်ဴးေက်ာ္တုိက္ခုိက္ သိမ္းပိုက္၍ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို နွိပ္စက္ ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ဒု႒ဂါမဏိမင္းၾကီးက မိစၦာဒိ႒ိေက်းကုလားတုိ႔ကို တုိက္ခိုက္နွိမ္းနင္း၍ ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္ကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့သည္။
သာသနာနွစ္ - (၅) ရာစု
ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္ သာဂလျမိဳ႕ေတာ္တြင္ ဂရိတ္ႏြယ္ဝင္ မိလိႏၵမင္းၾကီး၏ အေမးကို ရဟႏၲာ အရွင္ နာဂသိန္က ေျဖဆိုေသာ မိလိႏၵပဥႇာ ပါ႒ိေတာ္ က်မ္းၾကီး ေပၚထြန္းခဲ့သည္။
သီဟိုဠ္ကြ်န္းတြင္ ျဗာဟၼဏ အႏြယ္ဝင္မ်ား သူပုန္ထ၍ ထမီလ္စစ္တပ္၏ က်ဴးေက်ာ္ ဝင္ေရာက္ နွိပ္စက္မႈကို ၁၄- နွစ္ ခံစားၾကရသည္။ ဝဋဂါမဏိ မင္းၾကီးက နွိမ္နင္း တုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္၍ တုိင္းျပည္ ေအးခ်မ္း သာယာေသာအခါ ပါ႒ိေတာ္နွင့္ အ႒ကထာ ပီကတ္က်မ္းစာမ်ားကို စတုတၱ သဂၤါယနာ တင္၍ ေပထက္ အကၡရာ တင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။
သာသနာႏွစ္- (၆) ရာစု
ဂႏၶာရတုိင္းတြင္ ေထရဝါဒ သာသနာေတာ္အေပၚ ဟီနယာန သဗၺတၳိ ဝါဒဂိုဏ္းက လႊမ္းမိုး လာသည္။ (ေဂ်ရုစလင္ျမိဳ႕တြင္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာကို စတင္ တည္ေထာင္ေသာ ခရစ္ေတာ္ ေပၚထြန္း ခဲ့သည္။)
သာသနာႏွစ္- (၇) ရာစု
ဂႏၶာရတိုင္း ပက္သွ်ဝါျမိဳ႕တြင္ သကမင္းမ်ား စိုးစံသည္။ အိႏၵိယျပည္ မထုရာ၊ ဥေဇၨနီ၊ ဒက္ကန္ေဒသတို႔ တိုင္ေအာင္ အာဏာစက္ ပ်ံ႕ႏွံ႔သည္။
သေရေခတၱရာျပည္တြင္ သုမုႏၵရီမင္းက သာသနာႏွစ္ ၆၂၂- ကို ေခ်၍ သကၠရာဇ္ (၁) ႏွစ္ဟု စတင္ ေရတြက္သည္။ အလားတူပင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ သကမင္းမ်ားကလည္း သာသနာႏွစ္ ၆၂၂- ကိုေခ်၍ သကႏွစ္ (၁) ႏွစ္ ဟု စတင္ေရတြက္သည္။
သကမင္းဆက္၌ ကနိသွ်က ဘုရင္ကို ဒါယကာျပဳ၍ ဟီနယာန သဗၺတၳိ ဝါဒဂိုဏ္းက သဂၤါယနာ တင္ခဲ့သည္။ မဟာယာနဂိုဏ္းက ေလးစားေသာ အ႒ကထာ ဆရာ အႆေဃာသ ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ စ်ာနီ ဗုဒၶမ်ားႏွင့္ ေဗာဓိသတၱ ဘုရားေလာင္း နတ္သားမ်ား စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ ၆၀၈- ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔ ညတြင္ မင္တီ အမည္ရွိ တရုတ္ဘုရင္ၾကီးသည္ ထူးဆန္းေသာ အိပ္မက္ကို ျမင္မက္သည္။ အရပ္ေတာ္ ၁၆- ေပ ရွိ၍ ဦးေခါင္းေတာ္တြင္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ စက္ဝန္း ထြန္းလင္းေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ထူး တစ္ဦးသည္ ေရႊသကၤန္း ရံုလ်က္ မင္းၾကီး ေရွ႕ေမွာက္ ၾကြေရာက္လာသည္ဟု အိပ္မက္ ျမင္မက္သည္။ ထိုအိပ္မက္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ပညာရွိ တရုတ္ အမတ္ၾကီးမ်ားက မဇၨိ်မ ေဒသတြင္ သဗၺညဳဘုရား ပြင့္ထြန္းေပၚေပါက္ခဲ့ေၾကာင္း၊ သာသနာႏွစ္ တစ္ေထာင္ ေနာက္၌ တရုတ္ျပည္တြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ထြန္းလင္းမည္ဟု ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ ထားခဲ့ေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ထားရာ တရုတ္ဘုရင္သည္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ျမတ္ဘုရားကို ပင့္ရန္ အေနာက္ဘက္ တိုင္းျပည္မ်ားသုိ႔ တမန္ေတာ္မ်ား ေစလႊတ္သည္။ ခိုတန္ျပည္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ အရွင္ကႆပ မာတဂၤ (မိုထင္) ကို ေတြ႔၍ တရုတ္ျပည္သို႔ ပင့္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶပံုေတာ္ကို ပိတ္ျဖဴေပၚတြင္ ေရး၍ ပိဋက က်မ္းစာမ်ားႏွင့္ အတူတကြ ျမင္းျဖဴထက္၌ တင္ေဆာင္၍ ပင့္ခဲ့ၾကသည္။
သာသနာႏွစ္ - (ဂ) ရာစု
အိႏၵိယႏုိင္ငံတြင္ နာဂအဇၨဳန ရဟန္းေတာ္သည္ နဂါးျပည္မွ ပိဋကမ်ား ရရွိခဲ့သည္ဟု ဆို၍ မဇၨိ်မိက သုညဝါဒ က်မ္းမ်ားကို ေရးသားသည္။ ၎မွ မဟာယာနဂိုဏ္း ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ အိႏၵိယ တစ္ျပည္လံုးတြင္ မဟာယာနဝါဒ ပ်ံ႕ႏွံ႔သည္။ သီဟိုဠ္ကၽြန္းတြင္ ေဝါဟာရတိႆမင္းက ေဝတုလႅပိဋက (သဒၶမၼ ပု႑ရိက က်မ္း) ကို မီးရႈိ႕ ဖ်က္ဆီး၍ မဟာယာနဂိုဏ္းကို တုိင္းျပည္မွ ႏွင္ထုတ္ခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ - ( ၉) ရာစု
သီဟိုဠ္ကၽြန္းတြင္ မဟာေသနမင္းသည္ အဘယဂိရိ ေက်ာင္းေန မဟာယာန ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ၾကည္ညိဳ၍ ေထရဝါဒဂိုဏ္း၏ ဗဟိုဌာနျဖစ္ေသာ မဟာဝိဟာရ ေက်ာင္းေန ရဟန္းမ်ားကုိ ဆြမ္းမေလာင္း ေစရ၊ ဆြမ္းေလာင္းသူကို ဒဏ္ေငြတစ္ရာ ေပးေဆာင္ေစသည္။ ဒု႒ဂါမဏိ မင္းၾကီး တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ေလာဟပါသာဒ ေၾကးျပာသာဒ္ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကို ဖ်က္ဆီးသည္။ ေက်ာင္းတုိင္ပါ ႏုတ္ေစ၍ ေက်ာင္းဝင္းကို ေျပာင္းခင္းလုပ္ေစခဲ့သည္။
အိႏိၵယျပည္တြင္ ကလိဂၤတုိင္း ဒႏၱပူရျမိဳ႕တြင္ ဂုဟသီဝမင္းကို ဟိႏၵဴဘုရင္မ်ားက တုိက္ခိုက္ရာ ဂုဟသီဝမင္း စစ္ပြဲ၌ က်ဆံုးသည္။ သမီးေတာ္ ေဟမမာလာသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ စြယ္ေတာ္ကို ဆံထံုးၾကား၌ ဝွက္၍ သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ ထြက္ေျပးခဲ့ရသည္။ သီဟိုဠ္ဘုရင္ ရိတၱိသိရိေမဃမင္းက ၾကိဳဆို လက္ခံ၍ စြယ္ေတာ္ကို လက္ခံ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ရာ ယေန႔အထိ သီဟိုဠ္ကၽြန္း စြယ္ေတာ္တုိက္၌ ဆက္လက္ တည္ရွိသည္။
သာသနာႏွစ္ - ( ၁၀) ရာစု
မဟာယာန ဝိညာဏဂိုဏ္းကို စတင္ တည္ေထာင္ေသာ က်မ္းျပဳဆရာ အသဂၤႏွင့္ ဝသုဗႏၶဳ ညီေနာင္ ႏွစ္ပါး ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ အိႏၵိယျပည္တြင္ ဂုတၱမင္းမ်ားက နာလႏၵ တကၠသိုလ္ စေသာ မဟာယာန တကၠသိုလ္ေက်ာင္းၾကီးမ်ား တည္ေထာင္ေပးသည္။ ဂုတၱမင္းမ်ားမွာ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ၾက၍ ထိုေခတ္ အိႏၵိယျပည္ ဗုဒၶဘာသာမွာလည္း ဟိႏၵဴဝါဒႏွင့္ ညီအစ္ကို ျဖစ္ေနသည္။
ေထရဝါဒဂိုဏ္း၌ အ႒ကထာ ဆရာၾကီး အရွင္မဟာ ဗုဒၶေဃာသ ေပၚထြန္းသည္။
အိႏၵိယျပည္သား ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ တရုတ္ျပည္သို႔ သာသနာျပဳ ၾကြခဲ့ၾက၍ တရုတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း အိႏၵိယသို႔ ပညာေတာ္သင္ ၾကြခဲ့ၾကသည္။ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ ဖာဟိယန္သည္ ဂိုဘီ သဲကႏၱာရၾကီးကို အေဖာ္မပါ တစ္ေယာက္တည္း ျဖတ္သန္းခဲ့၍ အိႏၵိယျပည္သို႔ အေရာက္ ၆- ႏွစ္ ၾကာ ခရီးႏွင္ခဲ့သည္။ အိႏၵိယျပည္တြင္ ၇- ႏွစ္ၾကာ ပညာသင္ခဲ့၍ တရုတ္ျပည္သို႔ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား သယ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွား ကေမၻာဒီးယား တို႔တြင္ မဟာယာန ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကားေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။ အရွင္ကုမာရဇီဝ တရုတ္ျပည္သို႔ ၾကြ၍ သာသနာျပဳခဲ့သည္။ သာသနာ့ ဒါယကာ ခ်င္းမင္းဆက္ ျပဳတ္၍ မြန္ဂိုမင္းႏွင့္ ေတာင္ပိုင္း ဆြန္းမင္းမ်ားက ဗုဒၶသာသနာကို ညႇဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္ၾကသည္။ မြန္ဂိုဘုရင္သည္ ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ဖ်က္ဆီး၍ ပိဋကတ္ က်မ္းစာမ်ားကို မီးတုိက္သည္။ ဘုန္းၾကီး ရဟန္းမ်ားကို သတ္သည္။ ျပည္သူလူထု မေက်နပ္သျဖင့္ လူထုကို ႏွစ္သိမ့္ ေစရန္ ေပ ၅၀- ျမင့္ေသာ ေၾကးဆင္တုၾကီး တစ္ဆူ သြန္းလုပ္၍ ေရႊခ်ေပးသည္။ တစ္ျမိဳ႕လ်ွင္ ေက်ာင္းတုိက္ တစ္ခုစီ ေဆာက္လုပ္၍ ရဟန္း ၅၀ ၊ သီလရွင္ ၅၀- ျပဳခြင့္ေပးျပန္သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၁၁) ရာစု
တရုတ္ျပည္တြင္ ေက်ာင္းတိုက္ေပါင္း ၁၃၀၀၀- ရွိ၍ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ ေရႊေခတ္ဟု ေခၚေလာက္သည္။ အရွင္ေဗာဓိဓမၼ တရုတ္ျပည္သို႔ ၾကြ၍ စ်င္ဂိုဏ္းကို တည္ေထာင္သည္။ ကိုရီးယား ျပည္သုိ႔ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိသည္။ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံသုိ႔ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိသည္။
သာသနာႏွစ္ - (၁၂) ရာစု
အိႏၵိယျပည္တြင္ မဟာယာန ကႏၱရယာန ဝိဇၨာယာန အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့၍ ဝိဇၨာဘုန္းၾကီးမ်ား ေခတ္စားခဲ့သည္။
အာေရဗ်ျပည္ မကၠာျမိဳ႕တြင္ တမန္ေတာ္ မိုဟာမက္ ေပၚထြန္း၍ အစၥလာမ္ဘာသာ ေပၚေပါက္ လာသည္။ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ အာရပ္ တစ္မ်ိဳးသားလံုး စည္းလံုးညီညြတ္၍ တူရကီ၊ ပါရွား၊ အာဖဂန္ နစၥတန္ အထိ ေအာင္ႏုိင္၍ အစၥလာမ္ သာသနာေတာ္ေအာက္ ေရာက္ေစခဲ့သည္။
တရုတ္ျပည္တြင္ တန္မင္းဆက္ ေကာ္စုဘုရင္က ဘုန္းၾကီးႏွင့္ မယ္သီလမ်ား ရွိျခင္းေၾကာင့္ တုိင္းျပည္၌ လူဦးေရ နည္းပါး၍ စီးပြားေရး ဆုတ္ယုတ္သည္ဟု ယူဆသျဖင့္ ရဟန္း မဝတ္ရန္၊ သီလရွင္ မဝတ္ရန္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္သည္။ ယူအန္ေဆာင္ ဘုရင့္လက္ထက္၌ ရဟန္း ၁၂၀၀၀- ကို လူထြက္ေစ၍ တစ္ဖန္ ထိုမင္းသည္ပင္ သာသနာ ၾကည္ညိဳ၍ သာသနာ့ ဒါယကာ ခံယူျပန္သည္။ တရုတ္ ရဟန္းေတာ္ ဟူယင္ဆန္ (ဟိယင္ဆိုင္=ယြန္ခၽြမ္း=ယြန္ေခ်ာင္း) သည္ အိႏၵိယျပည္သို႔ ၾကြ၍ ၁၄-ႏွစ္ၾကာ ပညာသင္ ခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ျပည္တြင္ ဆူမိကို (ဆြိကို) ဘုရင္မၾကီး လက္ထက္ ရွိဳတိုကုတုိင္းရိွ မင္းသားၾကီး၏ ၾကိဳးပမ္း မႈေၾကာင့္ ဂ်ပန္တစ္ျပည္လံုး မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာကို အေျခခံ၍ ဂ်ပန္ျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒကို ေရးဆြဲခဲ့သည္။
တိဗက္ျပည္သို႔ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိသည္။ ဘုရင္ကိုးကြယ္ခံရ၍ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘာသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ အရွင္ သႏၱရကိၡတႏွင့္ ပဒုမသမၻဝ တို႔က စတင္ သာသနာျပဳခဲ့သျဖင့္ တိဗက္ လားမား ဗုဒၶဘာသာ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ လားမား ဗုဒၶဘာသာသည္ ဆစ္ကင္းျပည္၊ ဘူတန္ျပည္၊ မြန္ဂိုလ်ျပည္၊ ဆိုဗီယက္ႏုိင္ငံမ်ားသို႔ ပ်ံ႕ႏွ႔ံခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပုပၸါး ေစာရဟန္းမင္းက သုမုႏၵရီ မင္းျဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္ ၅၆၀- (ခ ဆ ပဥၥကိန္း) ကို ေခ်၍ ၂- ခု ၾကြင္းထားကာ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၂- ႏွစ္ဟု စတင္ေရတြက္သည္။ ယေန႔ လက္ရွိ ျမန္မာ သကၠရာဇ္၏ အစျဖစ္သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၁၃) ရာစု
အိႏၵိယတစ္ျပည္လံုရွိ ရဟန္းမ်ားသည္ ဝိဇၨာဂိုဏ္းသို႔ ဝင္ၾကသည္။ နတ္ရုပ္၊ ဘီလူးရုပ္မ်ားကို ကန္ေတာ့ပြဲထုိး၍ ေဆးဝါး မႏၱရား စီရင္ၾကသည္။ သခၤ်ဳိင္း၌ ေန၍ လူဦးေခါင္းခြင္တြင္ ထမင္းထည့္ စားေသာက္ၾကသည္။ လူတို႔ကို ေျခာက္လွန္႔ ညာျဖန္း စားေသာက္ၾကသည္။ ဟိႏၵဴျဗာဟၼဏ ဘာသာမွ ပညာရွိ ရွံကရ ဆရာၾကီးသည္ ဟိႏၵဴဘုရင္တုိ႔၏ အကူအညီျဖင့္ တႏၱရ- မႏၱရဂိုဏ္းဝင္ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ႏွိပ္ကြပ္ေလရာ အိႏိၵယျပည္ ေတာင္ပိုင္း၌ သာသနာကြယ္ပခဲ့သည္။ အာရဗီ စစ္ဗိုလ္ မိုဟာမက္ ဘိန္ကာစင္သည္ ဣႏၶဳျမစ္ဝွမ္း တစ္ဝိုက္ကို တုိက္ခိုက္သိမ္းပိုက္သည္။
တရုတ္ရဟန္းေတာ္ အိစ်င္ (ယိက်င္) သည္ ေရလမ္းခရီးျဖင့္ အိႏၵိယသို႔ ၾကြ၍ ၂၂- ႏွစ္ၾကာ ပညာသင္ၾကားခဲ့သည္။ တရုတ္ျပည္တြင္ မင္းညီ မင္းသား၊ မူးမတ္၊ သူေဌး သူၾကြယ္၊ ကုန္သည္၊ လယ္လုပ္ လူတန္းစား အားလံုုးမွ ရဟန္းဝတ္သူ, သီလရွင္ဝတ္သူ အလြန္မ်ားျပားသည္။ ဂ်ပန္ျပည္တြင္ ဘုရင္မ်ားက ဘုရားတည္, ေက်ာင္းေဆာက္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
သာသနာႏွစ္ - (၁၄) ရာစု
တရုတ္ျပည္တြင္ ဝူေဆာင္း ဘုရင္သည္ တာအိုဘာသာဝင္ျဖစ္၍ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေပါင္း ၄၀၀၀၀ ေက်ာ္ ဖ်က္ဆီးသည္။ ရဟန္းေပါင္း ၄၆၀၀ အသတ္ခံရသည္။ ရဟန္းနွင့္ သီလရွင္ ၂၆၀၀၀၀ လူဝတ္လဲ ၾကရသည္။ ေၾကးစည္ ေခါင္းေလာင္းမ်ားကို ဒဂၤါး ပိုက္ဆံ သြန္းခဲ့သည္။ ဤသုိ႔ ျပဳလုပ္၍ ၂ နွစ္အၾကာတြင္ ဘုရင္ၾကီး မက်န္းမာ၍ ႏႈတ္ဆြ႔ံအ စကားမေျပာႏုိင္ျဖစ္သြားသည္။ ထိုအခါ ဘုရင္ၾကီး ထိတ္လန္႔၍ အမိန္႔ေတာ္ကို ျပန္လည္ ရုပ္သိမ္းျပီးလ်ွင္ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ ရဟန္းျပဳခြင့္ေပးသည္။
တိဗက္ျပည္တြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို တရားလြန္ ခ်ီးေျမာက္ ေထာက္ပံ့ေသာ ရာလ္ပခ်န္ဘုရင္ နတ္ရြာစံျပီးေနာက္ ဘုရင္လံဓရ္မသည္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားကို ဖ်က္ဆီး၍ ပိဋကတ္ က်မ္းစာမ်ားကို မီးရိႈ႕သည္။ ဗုဒၶရုပ္တုမ်ားကို ေျမျမဳပ္ပစ္သည္။ ဥပုသ္ေစာင့္မႈ ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳမႈမ်ားကို တားျမစ္ ပိတ္ပင္သည္။ ရဟန္းမ်ားကို ျပည္နွင္ဒဏ္ေပး၍ ထြက္မေျပးႏုိင္ေသာ ရဟန္းမ်ားကို လူဝတ္လဲေစ၍ မုဆိုး တံငါ လုပ္ေစသည္။
သာသနာနွစ္ - (၁၅) ရာစု
ပုဂံျပည္တြင္ ေညာင္ဦးေစာရဟန္း (ေတာင္သူၾကီး) မင္းျဖစ္၍ ရွင္မထီး အရည္းၾကီး ဂိုဏ္းကို ခ်ီးေျမွာက္ ေထာက္ပံ့သည္။ အိႏိၵယျပည္ မထုရာျမိဳ႕ ဟီနယာန သဗၺတၳိဝါဒဂိုဏ္းက တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ဝလဘိ တကၠသိုလ္၊ မဂဓတိုင္း မဟာယနဂိုဏ္းက တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ နာလႏၵ တကၠသိုလ္၊ ဘေဂၤါနယ္ရွိ ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းတိုက္ၾကီးမ်ားကို ဝိဇၨာဂိုဏ္းဝင္ အရည္းၾကီး ရဟန္းမ်ား လႊမ္းမိုးေလသည္။
သာသနာနွစ္ - (၁၆) ရာစု
ဝိကၠမသီလာ တကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး အတိဆာေခၚ ဒီပကၤရ သီရိဉာဏသည္ တိဗက္ျပည္သို႔ သာသနာျပဳ ၾကြသည္။
ခိုတန္ျပည္ကို ယူဆစ္ကဒရ္ခန္ ဦးေဆာင္ေသာ တူရကီစစ္တပ္က သိမ္းပိုက္ရာ ဗုဒၶသာသနာ ကြယ္ပ၍ တာကစၥတန္ႏို္င္ငံ အျဖစ္သို႔ ေရာက္သည္။
သုဝဏၰ ဘုမိၼ သထုံျပည္တြင္ မႏူဟာမင္းၾကီးသည္ ဝိဇၨာဂိုဏ္းဝင္ ဘုန္းၾကီးတစ္ပါးကို နန္းဦး ဆရာေတာ္ျပဳ ကိုးကြယ္သည္။ ေဇာ္ဂ်ီ ဖိုဝင္သား စားရလ်ွင္ လူစြမ္းေကာင္း ျဖစ္ႏုိ္င္သည္ဟု မက္လုံးျပဳ၍ ဝိဇၨာဂိုဏ္းက ဘုရင္ကို စည္းရုံးထားရာ သထုံျပည္တြင္ ေထရဝါဒ သာသနာ မ်က္နွာငယ္ေနသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ရွင္အရဟံသည္ သထုံမွ ပုဂံျပည္သို႔ ၾကြ၍ သာသနာျပဳရာ အေနာ္ရထာမင္းၾကီးသည္ ရွင္အရဟံကို အမွီရ၍ ရွင္မထီးတို႔၏ အရည္းၾကီး သာသနာကို ႏွိပ္ကြက္၍ ေထရဝါဒ သာသနာကို ခ်ီးေျမွာက္ ေထာက္ပံ့သည္။ သထုံမွ က်မ္းဂန္တတ္ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားနွင့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို ပုဂံျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္၍ ကိုးကြယ္ခ်ီးေျမွာက္ေထာက္ပံ့သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၁၇) ရာစု
သီဟိုဠ္ကြ်န္းတြင္ ပရကၠမဗာဟု မင္းၾကီးလည္း တမီလ္ႏို္င္ငံကိုပါ တိုက္ခိုက္ေအာင္ႏုိင္သည္၊ မဟာ ယာန အႏြယ္ အဘယဂိရိ ဂိုဏ္းသားမ်ားကို လူဝတ္လဲေစသည္။ သီဟိုဠ္ကြ်န္းရွိ သံဃာ အားလုံးကို မဟာဝိဟာရ ဂိုဏ္း တစ္ခုတည္းျဖစ္ေအာင္ ပူးေပါင္းေစသည္။ သီဟိုဠ္ တစ္ကြ်န္းလုံးတြင္ ဂိုဏ္းကြဲမရွိ၊ မဟာဝိဟာရ တစ္ဂိုဏ္းတည္းသာ ရွိေစသည္။
အေလာင္းစည္သူ မင္းၾကီးလက္ထက္တြင္ သီဟုိဠ္ကြ်န္းမွ ျပန္ၾကြလာေသာ ျမန္မာျပည္သား ရဟန္းေတာ္ အရွင္ဆပၸဒက ဂိုဏ္းသီးျခား တည္ေထာင္သျဖင့္ ပုဂံျပည္တြင္ ပုရိမ သံဃာႏွင့္ ပစိၦမ သံဃာဟူ၍ ႏွစ္ဂိုဏ္း ကြဲၾကသည္။ သထုံမွလာေသာ ရွင္အရဟံ အႏြယ္မ်ားကို ပုရိမ သံဃာဟု ေခၚၾက၍ အရွင္ဆပၸဒ အဆက္အႏြယ္ သံဃာေတာ္မ်ားကို ပစိၦမ သံဃာဟု ေခၚၾကသည္။ ပုဂံႏွင့္ သီဟိုဠ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း သာသနာေရး ဆက္သြယ္မႈ ျပဳၾကသည္။
အိႏိၷယ အေနာက္ပိုင္းႏွင့္ အလယ္ပိုင္း မဂဓတိုင္း တို႔ကို တူရကီ အႏြယ္တို႔က သိမ္းပိုက္သည္။ နာလႏၵ တကၠသုိလ္၊ ဝိကၠမသီလာ တကၠသိုလ္၊ ဇဂဒၵလ တကၠသိုလ္ စသည္ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးမ်ား ဖ်က္ဆီးခံရသည္။ အိႏိၵယျပည္တြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေထာင္ေသာင္းခ်ီ၍ အစုလိုက္ အျပဳံလုိက္ အသတ္ခံၾကရသည္။
သာသနာနွစ္ - (၁၈) ရာစု
ဘဂၤလား (ဝဂၤတိုင္း) ျပည္ ပါလမင္းမ်ား အေနျဖင့္ တိုင္းျပည္လုံျခံဳမႈ ကာကြယ္ေရးအတြက္ ကိုးကြယ္အားထားေနေသာ ၾသဒႏၲ ပူရိတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းၾကီးအတြင္းရွိ ဝိဇၨာဘုန္းၾကီးမ်ားကို မိုဟာ ေမဒင္ ျမင္းစီးတပ္သား ၂၀၀ က သတ္ျဖတ္မီးရိႈ႕ ဖ်က္ဆီး၍ ဘဂၤလား တစ္ျပည္လုံးကို သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ ဝိဇၨာဘုန္းၾကီးမ်ား၏ နတ္ရုပ္မ်ား၊ မႏၱန္မ်ား၊ အင္းအိုင္ ခါးလွည့္မ်ားသည္ တစုံတရာ အကာအကြယ္ မေပးႏုိင္သျဖင့္ ဝိဇၨာဘုန္းၾကီးမ်ား၏ လိမ္ညာဝါၾကြားမႈ ေပၚသြားသည္။ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ အိႏိၵယ ျပည္မွ လုံးဝေပ်ာက္ကြယ္သြားေလသည္။
ဂ်ပန္ျပည္တြင္ အမိတာ ဘုရား ကိုုးကြယ္ေသာ ဂ်ိဳဒိုဂိုဏ္းဝင္ ဂ်ပန္မင္းမ်ိဳး မင္းႏြယ္မွ ရဟန္း ျပဳေသာ ရိႈနင္သည္ အိမ္ေထာင္ျပဳေသာ ဘုန္းၾကီးဂိုဏ္းကို စတင္တည္ေထာင္သည္။ ထိုဂိုဏ္းကို “ရွင္” ဂိုဏ္း ဟု ေခၚသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဂ်ပန္ျပည္ရွိ အျခားေသာ ဗုဒၶဘာသာ ဂိုဏ္းဝင္ ရဟန္းမ်ား သည္လည္း “ရွင္” ဂိုဏ္းကို အတုယူ အားက်၍ အိမ္ေထာင္ျပဳၾကသည္။ ဤေခတ္၌ ဂ်ပန္ျပည္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းၾကီးအားလုံးမွာ လူဝတ္ေၾကာင္မ်ားနွင့္ အေနအထိုင္ အက်င့္သီလ ထူးျခားမႈ မရွိေခ်၊ ဘုရားတရား ၾကည္ညိဳ၍ ဘာသာေရး စာေပကို တတ္ကြ်မ္းသူကို (ဘုန္းၾကီး=ဘိုစံ) ဟု ေခၚ၍ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္။
ထိုင္းႏုိင္ငံသည္ စစ္အင္အား ေကာင္းလာ၍ ကေမာၻဒီးယား ႀသဇာရိပ္မွ လြတ္ကင္းခဲ့သည္။ ေထရဝါဒ သာသနာကို ခ်ီးေျမွာက္ေထာက္ပံ့သည္၊ သီဟိုဠ္နွင့္ သာသနာေရး ဆက္သြယ္မႈ ျပဳခဲ့သည္။
သာသနာနွစ္ - (၁၉) ရာစု
ျမန္မာႏုိ္ုင္ငံ ပင္းယေနျပည္ေတာ္တြင္ ဂါမဝါသီ ရဟန္း၊ အရညဝါသီ ရဟန္းႏွင့္ အရည္းၾကီး အႏြယ္ဝင္ ရဟန္းမ်ား အင္တူအားတူ ရွိေနခ့ဲသည္။
တရုတ္ျပည္တြင္ ကူဗလိုင္ခန္ မင္းၾကီးသည္ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ တိဗက္လားမား ဗုဒၶ ဘာသာကို ခ်ီးျမွင့္ ေထာက္ပံ့ခဲ့သည္။ တိဗက္ျပည္ကို ရဟန္းမင္း (ဘုန္းၾကီးဘုရင္) မ်ားက အုပ္စိုး ၾကသည္။ အဝေလာကိေတသရ ဘုရားေလာင္းသည္ လူဝင္စား ျဖစ္လာ၍ ရဟန္းမင္း အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ ရသည္။ သာသနာပိုင္ ရဟန္းမင္းၾကီး ေသဆုံးလ်ွင္ အသစ္တစ္ဖန္ ျပန္လည္ဝင္စား၍ ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္ရသည္။
သာသနာႏွစ္ - (၂၀) ရာစု
ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ သီရိဓမၼ စကၠဝတိၳတိလက ရာဇာဓိရာဇာသည္ ဇင္းမယ္ျမိဳ႕၌ သဂၤါယနာ တင္ပြဲ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ပဲခူး ဟံသာဝတီ ေနျပည္ေတာ္တြင္ ဓမၼေစတီမင္းၾကီးသည္ ရဟန္းေတာ္ ၄၀ ကို သီဟိုဠ္သို႔ လႊတ္၍ သိကၡာအသစ္ယူ (ရဟန္းခံ) ေစသည္။ သီဟုိဠ္မွ ျပန္ၾကြလာေသာ ရဟန္းသစ္မ်ားျဖင့္ ကလ်ာဏီ သိမ္ၾကီးကို သမုတ္သည္။ ေအာက္ျမန္မာႏို္င္ငံရွိ ရဟန္းေတာ္ အားလုံးကို သိကၡာခ်ေစ၍ ထိုသိမ္၌ သိကၡာ အသစ္ယူ (ရဟန္းခံ) ေစသည္။ သံဃာေတာ္မ်ားကို ပရိယတိၳ ပဋိပတိၳ လုပ္ငန္း ႏွစ္မ်ိဳး၌သာ အားထုတ္ေစ၍ ေဗဒင္ေဟာ၊ ေဆးကု၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရး၊ စီးပြားေရး လုပ္ေသာ ရဟန္းအားလုံးကို လူဝတ္လဲေစျခင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေရးကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
မလႅာယုကြ်န္းဆြယ္ႏွင့္ သုဝဏၰဒီပေခၚ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံ၌ အာရဗ္သေဘာၤသား ကုန္သည္မ်ား ေရာက္ရွိ၍ အစၥလာမ္ သာသနာျပဳၾကသည္။
သာသနာႏွစ္ - (၂၁) ရာစု
အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ မလႅာယုကၽြန္း၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ကြယ္ပ၍ အစၥလာမ္ သာသနာ ထြန္းကား သည္။
အင္းဝ ေနျပည္ေတာ္တြင္ သိုဟန္ဘြား နန္းစံ၍ ရဟန္း ၃၀၀၀ ခန္႔ သတ္ျဖတ္ခံရသည္။ ပိဋကတ္ က်မ္းစာမ်ားကို မီးတိုက္သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၂၂) ရာစု
သီဟိုဠ္ကၽြန္းတြင္ ပထမ ရာဇသီဟ ဘုရင္သည္ ဖခင္ကို သတ္၍ နန္းတက္သည္။ ဟိႏၷဴ အယူသို႔ ကူးေျပာင္းျပီး ရဟန္းမ်ားကို သတ္၍ ပိဋကတ္ က်မ္းဂန္တို႔ကို မီးရိႈ႕သည္။ ထိုမင္း နန္းက်၍ ဝိမလဓမၼ သူရိယမင္း လက္ထက္၌ ယိုးဒယားႏွင့္ ရခိုင္မွ သံဃာေတာ္မ်ား ပင့္၍ သီဟိုဠ္ သာသနာကို ျပန္လည္ အသက္ ဆက္ရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ငဇင္ကာသည္ သန္လ်င္၌ အေျခစိုက္၍ ဘုရားပုထိုးမ်ား ဖ်က္သည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ လူထုကို ဘုရင္ဂ်ီဘာသာသို႔ အဓမၼ အႏိုင္အထက္ ျပဳလုပ္ သြတ္သြင္းခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၂၃) ရာစု
တရုတ္ျပည္တြင္ မန္ခ်ဴးမင္းဆက္ ကန္ဆီဘုရင္က ရဟန္းတစ္ပါးလွ်င္ သာမေဏ တစ္ပါးသာ ထားခြင့္ျပဳသည္။ ေက်ာင္းတိုက္ၾကီးမ်ား၌သာ ရဟန္းခံခြင့္ျပဳသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ တံုဂိုဏ္း ရံုဂိုဏ္းမ်ား ကြဲျပားခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၂၄) ရာစု
သီဟိုဠ္ကၽြန္းသည္ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့သည္။ ဘိုးေတာ္ မင္းတရားၾကီး လက္ထက္တြင္ သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ ရဟန္းမ်ားသည္ အမရပူရ ေနျပည္ေတာ္သုိ႔ ၾကြလာ၍ သိကၡာ တင္ၾကသည္။ သီဟိုဠ္သို႔ ျပန္၍ အမရပူရ ဂိုဏ္း သီးျခား တည္ေထာင္သည္။
ယိုးဒယားျပည္တြင္ အယုဒၶယျမိဳ႕ ပ်က္စီးျပီးေနာက္ သဂၤါယနာ တင္ပြဲကို တစ္ႏွစ္ၾကာ ျပဳလုပ္ က်င္းပခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ - (၂၅) ရာစု
မႏၲေလး ေနျပည္ေတာ္တြင္ မင္းတုန္းမင္း တရားၾကီး၏ အေထာက္အပံ့ ခံယူ၍ ပဥၥမ သဂၤါယနာ တင္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့၍ ဂိုဏ္းကြဲမႈမ်ား ေပၚထြန္းခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ျပည္တြင္ ေမဂ်ီဘုရင္ေခတ္၌ ဘာသာတရား အားလံုးကို တန္းတူ ညီမွ် လြတ္လပ္ခြင့္ ျပဳလိုက္ရာ ဗုဒၶဘာသာ အားနည္း၍ ရွင္တို ဘာသာ အားေကာင္းလာသည္။
တရုတ္ျပည္တြင္ ေဒါက္တာ ဆြန္ယက္ဆင္ ဦးေဆာင္၍ သမၼတႏိုင္ငံ ထူေထာင္ျပီးေသာအခါ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားကို ျပည္သူပိုင္ သိမ္း၍ စာသင္ေက်ာင္း ျပဳလုပ္ရာ ျပည္သူတို႔ မေက်နပ္သျဖင့္ အေလွ်ာ့ေပးခဲ့ရသည္။
လြတ္လပ္ေရး ရျပီးေနာက္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ျမန္မာ၊ သီဟိုဠ္၊ ယိုးဒယား၊ ကေမၻာဒီယား၊ လာအို ေထရဝါဒ ငါးႏိုင္ငံ စုေပါင္း၍ ဆ႒သဂၤါယနာ တင္ပြဲၾကီး က်င္းပခဲ့သည္။
ျပန္လည္သံုးသပ္ခ်က္
တစ္ခ်ိန္တုန္းက ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ အာရွတိုက္ၾကီး တစ္ခုလံုးကို သကၤန္းေရာင္ ဖံုးအုပ္ခဲ့၍ ယခုအခါ တည္ရာေဒသအားျဖင့္ က်ဥ္းေျမာင္းလာေခ်ျပီ။ အေရအတြက္ အားျဖင့္လည္း ေရွးေခတ္က ကမၻာ့လူဦးေရ ၅ ပံု ၄ ပံုတို႔၏ ကိုးကြယ္မႈခံ ဘဝမွ ယခုအခါ ကမၻာ့ လူဦးေရ ၁၀ ပံု ၁ ပံု၏ ကိုးကြယ္မႈ ကိုသာ ခံယူရေသာ အေျခအေနသို႔ ဆိုက္ေရာက္ေနေလျပီ။
အခ်ိဳ႕ကဆိုၾကသည္ "တုိးတက္ေနေသာ စက္မႈေခတ္, အႏုျမဴေခတ္ႏွင့္ ကိုက္ညီေအာာင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္မ်ားကို ႏုတ္ပယ္ ျဖည့္စြက္ ျပဳျပင္ၾကရမည္" ဟု ဆိုၾကသည္။ ထုိသို႔ ျပဳျပင္ ၾကစတမ္းဆိုပါက မိမိဆႏၵႏွင့္ မကိုက္ညီတိုင္း ျဖဳတ္လိုက္ၾက၊ ျဖည့္စြက္လိုက္ၾက၊ ဆက္ကာဆက္ကာ ျပဳျပင္ေနၾကလွ်င္ မၾကာမီအတြင္း မူရင္း တရားေတာ္ အစစ္အမွန္ က်န္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေခ်။ ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္ပြဲ၌ ဂိုဏ္းခြဲ ထြက္ခဲ့ၾကေသာ မဟာသံဃိက ဂိုဏ္းႏွင့္ မဟာယာန ဂိုဏ္းမ်ားသည္ ဗုဒၶ သာသနာေတာ္ကို ေဒသအလိုက္၊ ေခတ္အလိုက္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပဳျပင္ခဲ့ၾကသျဖင့္ ၎ဂိုဏ္းတို႔၌ မူရင္း ပါဠိေတာ္အစစ္ ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရေလသည္။ မိမိလက္ထက္၌ မိမိ စိတ္ၾကိဳက္ ျပင္ဆင္ပါက ေနာင္လာ ေနာက္သားမ်ားကလည္း မိမိခ်မွတ္ခဲ့ေသာ မူဝါဒအရ သူတို႔ စိတ္ၾကိဳက္ ျပင္ၾကေပလိမ့္ဦးမည္။ ဤသို႔ အားျဖင့္ ဘာသာယံုၾကည္ခ်က္ႏွင့္ လူတို႔၏ အက်င့္စာရိတၱသည္ အသားမက် အနယ္မထိုင္ဘဲ အျမဲ ယိမ္းယိုင္ ေျပာင္းလဲေနေလေတာ့မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားေဟာ ေဒသနာေတာ္ကို ေခတ္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာ ေအာင္ ျပဳျပင္ရန္ မလိုေခ်၊ နိမ့္က်ေသာ လူတို႔၏ အက်င့္စာရိတၱႏွင့္ ဘာသာ အယူဝါဒကို ဗုဒၶ တရားေတာ္ႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျမႇင့္တင္ေပးျခင္း သည္သာလွ်င္ နည္းမွန္ လမ္းမွန္ ျဖစ္ေပမည္။
တစ္ဖန္ အခ်ိဳ႕က ဆိုၾကျပန္သည္၊ "ေျမၾကီးက တစ္လက္မေလာက္ လြတ္ေအာင္ စ်ာန္ပ်ံျပႏိုင္လွ်င္ ကမၻာတစ္ခြင္လံုးကို ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ေအာင္ သာသနာျပဳႏိုင္မည္" ဟု ဆုိၾက၏။ စ်ာန္ပ်ံျပျခင္းမွာ တန္ခိုးျပျခင္း ျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ တန္ခိုးျပ၍ သာသနာျပဳနည္းကို ႏွစ္သက္ေတာ္ မမူေခ်။ ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ ထင္ရွားရွိစဥ္က နာလႏၵျမိဳ႕ေန ဒါယကာ တစ္ဦးက ေလွ်ာက္ထားဖူး၏။ "ျမတ္စြာဘုရား ဤနာလႏၵျမိဳ႕ေန လူအားလံုး သာသနာေတာ္ကို ယံုၾကည္ သက္ဝင္ေအာင္ တန္ခိုး ျပာဋိဟာ ျပေသာ ရဟန္း တစ္ပါးကို အျမဲ ခန္႔ထားေပးေတာ္မူပါဘုရား- တဲ့"။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က "ဤသို႔ ေျမလွ်ိဳး မိုးပ်ံ တန္ခိုးျပ၍ သာသနာျပဳပါက ထိုရဟန္းကို ဂႏၶာရီ ဝိဇၨာဓိုရ္ ပုဂၢိဳလ္ထူး အျဖစ္ျဖင့္သာ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾက လတၱံ႔။ ထိုရဟန္း၏ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတို႔ကို ၾကည္ညိဳ ျမတ္ႏိုးရေကာင္းမွန္း သိမည္မဟုတ္" ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၍ တန္ခိုးျပ၍ သာသနာျပဳနည္းကို ပယ္ျမစ္ေတာ္မူခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ေျမလွ်ိဳး မိုးပ်ံစေသာ တန္ခိုးမ်ားသည္ အံ့ၾသစရာေကာင္းရံုမွ တစ္ပါး အားကို အားထားစရာ မဟုတ္ေခ်။ စားနပ္ရိကၡာအတြက္ လယ္သမားကိုသာ အားထားရေပမည္။ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းအတြက္ အလုပ္သမားကိုသာ အားထားရေပမည္။ တိုင္းျပည္ ကာကြယ္ေရးအတြက္ စစ္သည္ သူရဲေကာင္း မ်ားကိုသာ အားထားရေပမည္။ မွန္ကန္၍ တရားမွ်တေသာ လူမႈ ဆက္ဆံေရး၊ လူ႔က်င့္ဝတ္မ်ား ထြန္းကားေရးအတြက္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုသာ အားထားရေပမည္။ လူမ်ားစု မခိုးမဝွက္၊ မလိမ္ မေကာက္ေအာင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ကိုယ္တိုင္ က်င့္သံုး၍ ေဟာၾကား ဆံုးမၾကရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ လူဒါယကာမ်ား အယူဝါဒ မွန္ကန္၍ အက်င့္ စာရိတၱေကာင္းေအာင္ ေဟာၾကား ဆံုးမ သြန္သင္မႈကို မျပဳဘဲ တန္ခိုးျပရံုသာ ျပေနၾကပါက ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အျမန္ ကြယ္ပရန္သာ ျဖစ္၏။
သာသနာႏွစ္ ၁၀၀၀- ေက်ာ္က အိႏၵိယျပည္တြင္ တႏၲရ, မႏၲရ ဂိုဏ္းဝင္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားသည္ မႏၲန္မ်ား၊ အင္းအိုင္၊ ခါးလွည့္ လက္ဖြဲ႕မ်ား၊ အေဆာင္မ်ား၊ နတ္ရုပ္မ်ား၊ မယ္ေတာ္ၾကီး ရုပ္မ်ား၊ ကန္ေတာ့ပြဲမ်ားျဖင့္ ဟိတ္ဟန္ထုတ္ကာ တန္ခိုးျပ၍ စားခဲ့ၾကသည္။ ယင္းတန္ခိုးရွင္ၾကီးမ်ားသည္ ထြက္ရပ္ေပါက္ (သိဒၶိရွင္) ဝိဇၨာဓိုရ္ စသည္ျဖင့္ အမည္ခံ၍ အညႊန္႔ ခူးခဲ့ၾကသည္။ ျပည္သူလူထုကလည္း ယင္းပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ားအား ပန္းဦးလႊတ္ (ပူေဇာ္) သည္အထိ အရူးထခဲ့ၾကသည္။ သာသနာႏွစ္ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ေသာအခါ အိႏၵိယျပည္ၾကီးကို တူရကီ အႏြယ္တို႔က တစ္ျမိဳ႕ျပီး တစ္ျမိဳ႕ တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ လာသည္။ ေကာသလတိုင္းႏွင့္ မဂဓတိုင္းတို႔ က်ဆံုးသြားေသာ္လည္း အဆိုပါ သိဒၶိရွင္ၾကီးမ်ားကား အရွိန္မပ်က္ ၾကြားေကာင္းေနဆဲပင္ျဖစ္၏။ ေနာက္ဆံုးပိတ္ ဘဂၤလားျပည္ (ဝဂၤတိုင္း) ၏ ဘုရင္ပါလ မင္းၾကီး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment