လက္ဖက္သီးႏွံကို တ႐ုတ္ျပည္တြင္ ေလးရာစုႏွစ္မ်ားက ေဆးဝါးအျဖစ္ စတင္ သုံးစြဲခဲ့ၾကသည္။ ခုႏွစ္ ရာစုႏွစ္မ်ားတြင္ လက္ဖက္သည္ အေဖ်ာ္ယမကာ အျဖစ္ ေသာက္သုံးမႈ မ်ားျပားလာသျဖင့္ အခြန္စတင္ ေကာက္ခံခဲ့သည္ဟု သိရသည္။ ဘီစီ ၂၇၀၀ ခုႏွစ္မွ ေအဒီ ၁၆၁၀ ခုႏွစ္အထိ လက္ဖက္ကို တ႐ုတ္ျပည္တြင္ လက္ဖက္မ်ိဳးေစ့ကို ေပါက္ကံျပည့္ရွင္ ဘုရင္ အေလာင္းစည္သူ မင္းႀကီးက ငွက္တစ္ေကာင္၏ အစာအိမ္အတြင္းမွ ရရွိခဲ့ရာ ထိုမွတစ္ဆင့္ မ်ိဳးပြား၍ အဆင့္ဆင့္ စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္ရန္ မ်ိဳးေစ့မ်ား ေပးအပ္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ လက္ဖက္ပင္မ်ား ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ စတင္ ေပါက္ေရာက္ခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။ ထိုသို႔ ဘုရင္ ေပးအပ္ခ်ီးျမႇင့္ရာ၌ ေရွးက ေတာင္႐ိုး ေတာင္ေပၚသားမ်ားက လက္တစ္ဖက္ျဖင့္ ခံယူသည္ကို အစြဲျပဳ၍ လက္တစ္ဖက္မွ လက္ဖက္ပင္ ျဖစ္လာရသည္ဟု ေရွးအဆိုအရ သိရသည္။ (ပန္းပိေတာက္ ေဆာင္းပါးမ်ား တကၠသိုလ္ တင္လက္်ာ) လက္ဖက္ကို ပေလာင္ စကားျဖင့္ "ျမန္း"ဟု ေခၚၾကသည္။ ရွမ္းဘာသာျဖင့္ "နိမ့္"ဟု ေခၚသည္။ အဓိပၸာယ္မွာ ဇလုပ္ဟုေခၚဆိုသည္။ အေလာင္းစည္သူ မင္းႀကီးက ငွက္ဇလုပ္ အတြင္းမွရေသာ သစ္ေစ့ကို ေပးအပ္ခဲ့ျခင္း ဟူေသာ အေၾကာင္းအရင္းမွ စတင္ခဲ့သည္ဟု ေရွးမွတ္တမ္းမ်ား အရ သိရသည္။
ေရွးပေလာင္ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ လက္ဖက္ စိုက္ပ်ိဳးျခင္းကို ႐ိုးရာ အလုပ္တစ္ခုကဲ့သို႔ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ ေနထိုင္ၾကသည့္ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးမေ႐ြး လက္ဖက္သီးႏွံမွ ရေသာ လက္ဖက္ရည္ၾကမ္းကို ဝါးက်ည္ေတာက္မ်ားတြင္ ထည့္၍ ေသာက္ေလ့ ရွိသည္။ မိုးမက်မီ၊ သႀကၤန္ မတိုင္မီ ေပၚဦးေပၚဖ်ား လက္ဖက္ကို မိုးေရလြတ္သည့္ အတြက္ ေ႐ႊဖီ မိုးလြတ္လက္ဖက္ဟု ေခၚေၾကာင္း ေရာင္းခ်သူမ်ားမွတစ္ဆင့္ သိရသည္။ စာေရးသူတို႔ ငယ္စဥ္က ေ႐ႊဖီမိုးလြတ္ လက္ဖက္ေျခာက္ တံဆိပ္ျဖင့္ အထုပ္မ်ား ေရာင္းခ်သည္ကို ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ထိုလက္ဖက္မွာ ေတာ္သုံး လက္ဖက္ ျဖစ္သည္ကို "နတ္ေဆာ္စီမံ၍ စားေတာ္ရန္ ေ႐ႊနန္းဝင္ ဇမၺဴရစ္ ေ႐ႊခတ္တင္ ေ႐ႊခ်ည္မၽွင္၊ ေငြခ်ည္မၽွင္၊ ေရမဝင္၊ မိုးမမီ ေ႐ႊဖီလက္ဖက္ နတ္သစ္႐ြက္"ဟု ဦးပုည ေမတၱာစာတြင္ စပ္ဆိုခဲ့သည္။ ႏွင္းအားကို အမွီျပဳ၍ ထြက္ေသာ လက္ဖက္႐ြက္ ကေလးမ်ားကိုလည္း ျပာသို၊ တပို႔တြဲလမ်ားတြင္ ဆြတ္ခူးၾကသည္။ လက္ဖက္ကို ႏွင္းတက္ လက္ဖက္ဟု ေခၚသည္။ ေပၚဦးေပၚဖ်ား လက္ဖက္ျဖစ္၍ ေရွးအခါက ဘုရင္မင္းျမတ္မ်ား ဆက္သေသာ လက္ဖက္ျဖစ္ရာ ဆူးခၽြန္ အပ္ေခ်ာင္း ကေလးမ်ားကဲ့သို႔ ရွိၿပီး အလြန္ ႏူးညံ့သည္ဟု သိရသည္။ လက္ဖက္ရည္ အိုးတစ္လုံးကို လက္သည္းခၽြန္မၽွ ခတ္႐ုံျဖင့္ အဖန္အရသာ တစ္ေရ ႏွစ္ေရ မပ်က္ ေသာက္ႏိုင္သည္။ ေ႐ႊဖီဦးႏွင္းတက္ လက္ဖက္၊ ေ႐ႊဖီမိုးလြတ္လက္ဖက္၊ ခါးကန္လက္ဖက္၊ ခါးကြက္(ခါးဝွက္) လက္ဖက္၊ ခါးႏိုင္လက္ဖက္ဟူ၍ လက္ဖက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသည္။
လက္ဖက္ကို အမ်ားဆုံး တန္ခူး၊ ကဆုန္လမ်ားတြင္ ခူးၾကသည္။ ထိုခူးေသာ လက္ဖက္ေျခာက္မ်ားကို ေပါင္းတင္ကာ ေနေျခာက္လွန္းရသည္။ ေနေျခာက္ မလွန္းႏိုင္၊ ေနပူရွိန္ ေကာင္းစြာ မရႏိုင္ေသာ လက္ဖက္မ်ားမွာ လက္ဖက္ေျခာက္ အျဖစ္သို႔ မေရာက္ဘဲ အခ်ိဳေျခာက္ (သို႔မဟုတ္) လက္ဖက္စို၊ လက္ဖက္စိမ္း ဘ၀သို႔ ေရာက္သြားရပါသည္။ လက္ဖက္တြင္ အဖန္ေျခာက္၊ အခ်ိဳေျခာက္၊ လက္ဖက္စိုဟူ ၍ သုံးမ်ိဳးခြဲထားသည္။ တန္ခူး၊ ကဆုန္ ေနပူရွိန္ျမင့္ခ်ိန္တြင္ လက္ဖက္႐ြက္မ်ားကို ခူးၿပီး ေပါင္းအိုးႀကီးမ်ားတြင္ သြင္း၍ ေပါင္းတင္ရသည္။ ေပါင္းတင္ၿပီး ေနလွန္းရသည္။ ေနမလွန္းမီ ေပါင္းတင္ထားေသာ လက္ဖက္မ်ားကို နယ္သား က်ေအာင္ နယ္ေပးရသည္။ လက္ဖက္မ်ား အနယ္ေကာင္းမွ လက္ဖက္ေကာင္း ထြက္သည္ဟု သိရသည္။ ထိုနယ္ၿပီးေသာ လက္ဖက္ကို ေနပူရွိန္တြင္ တစ္ေနကုန္ လွန္းရသည္။ တစ္ေန႔ႏွင့္ အၿပီးလွန္းရသည္။ ေန႔မကူးရပါ။ တစ္ေန႔ႏွင့္ အၿပီးလွန္း၍ ေျခာက္ေသာ လက္ဖက္မွသာ လက္ဖက္ေကာင္းဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ နယ္သား မက်၍ လည္းေကာင္း၊ ေနပူမရဘဲ တစ္ေန႔ႏွင့္ မေျခာက္လၽွင္ လည္းေကာင္း၊ လက္ဖက္မွာ ပြေယာင္း လုံးေထြး သြားတက္ကာ လက္ဖက္ေျခာက္ အေကာင္းစား မျဖစ္ဘဲ ေဈးက် သြားတက္ေၾကာင္း သိရသည္။
ေရွးျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္က လက္ဖက္ကို မင္းခန္းမင္းနား ပြဲသဘင္ေတာ္မ်ားတြင္ ပုခက္တင္၊ ကင္ပြန္းတပ္၊ နားသ၊ နားသြင္း၊ လက္ထပ္ မဂၤလာပြဲမ်ား၊ ဘာသာေရး၊ နားေရးမက်န္ လက္ဖက္ မပါလၽွင္ မၿပီး။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္တြင္ လက္ဖက္ရည္ေတာ္သား လက္ဖက္အိုးကိုင္ ဟူ၍ နန္းတြင္း အမႈထမ္းမ်ား ရွိခဲ့သည္။ မင္းတုန္းမင္း တရားႀကီး လက္ထက္တြင္ ညီေတာ္ အိမ္ေရွ႕မင္းသား ေပးအပ္ေတာ္မူေသာ အေဆာင္အေယာင္မ်ား၌ "လက္ဖက္အိုး တေကာင္း မိတ္ဖုံး တစ္ဆယ့္ႏွစ္ေျမႇာင့္ မွန္တပ္၊ အနား ပတၱျမား သုံးရစ္စီ" ဟု ပါရွိသည္။ သကၠရာဇ္ ၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္ မင္းတရား ေ႐ႊထီးသည္ ယိုးဒယားသို႔ စတင္ခ်ီတက္ရာတြင္ ေအာင္ပြဲရ စစ္သူႀကီး ဘုရင့္ေနာင္ ေက်ာ္ထင္ ေနာ္ရထာအား ပတၱျမားစီေသာ ဦးေပါင္းသင္းက်စ္ ေလးမ်က္ႏွာ၊ ပတၱျမားသုံးရစ္စီ ကြမ္းခြက္၊ ပတၱျမား လက္ဖက္အိုးမ်ားကို ေျမႇာက္စား ေပးသနားေတာ္မူသည္။ ထိုစစ္ပြဲတြင္ ဘုရင့္ေနာင္၏ သားမွာ (၁၃) ႏွစ္သာ ရွိေသးသည္။ ေဇယ်သီဟကိုလည္း ဖခင္ကို ကူ၍ တိုက္ေပးေသာေၾကာင့္ "မင္းရဲေက်ာ္စြာ" ဟူေသာ ဘြဲ႕အမည္ႏွင့္ ေ႐ႊကြမ္းခြက္၊ လက္ဖက္အိုး တေကာင္းဖုံး မိုးႀကိဳးေထြးခံမ်ား ခ်ီးျမႇင့္ ေပးသနားေတာ္မူခဲ့၏။ ဤမၽွ လက္ဖက္ကို ထီးစဥ္နန္းဆက္ အသုံးအေဆာင္ တစ္ခုအျဖစ္ ထင္ေပၚခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ လက္ဖက္ကို ႐ုံးေတာ္ ခုံေတာ္ ေရွ႕ေမွာက္တြင္ တရားလို၊ တရားခံ ႏွစ္ေယာက္သည္ ခုံ႐ုံးေတာ္မ်ားက ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ေပးၿပီးသည့္အခါ ႏွစ္ဦးလက္ဆုံ စားၾကရသည္။ ထိုသို႔ စားသည္ကို လက္ဖက္ လက္လွမ္း စားသည္ဟုဆိုသည္။ တရားလို၊ တရားခံ၊ မ်က္ႏွာစုံညီ သေဘာတူေသာ အထိမ္းအမွတ္ပင္ ျဖစ္သည္။ လက္ဖက္ ကမ္းလွမ္းစားၿပီးလၽွင္ တရားလည္း ၿပီးဆုံးျခင္းကို ေရာက္ကာ ေနာက္ေနာင္ အ႐ႈပ္အေထြး မရွိေစေရး အယူခံ မဝင္ရေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ "ထူမတတ္ေသာ္လည္း လက္ဖက္ ထုပ္တတ္သည္" ဟူေသာ ျမန္မာစကားပုံ တစ္ခု ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ေႂကြးၿမီးမႈ၊ လင္မယား ျပတ္စဲကြာရွင္းမႈ စသည္မ်ားတြင္လည္း လက္ဖက္လွမ္းစားကာ လက္ဖက္စား ျဖတ္စာမ်ားႏွင့္ တရားတေဘာင္ကို စီရင္ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
သာေရး၊ နာေရး၊ ကင္ပြန္းတပ္၊ နာမည္ေပး၊ နားသ၊ နားထြင္အလႉမဂၤလာ အခမ္းအနား၊ ဘုရား ကန္ေတာ့ပြဲ၊ နတ္ကန္ေတာ့ပြဲကစ ဧည့္ဝတ္ျပဳပါမက်န္ လက္ဖက္ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားလ်က္ ရွိသည္။ ေရွးယခင္က ယခုေခတ္လို ဖိတ္စာမ်ား မေပၚခင္က အလႉမဂၤလာမ်ားတြင္ လက္ဖက္ ထုပ္ပို႔ျခင္း၊ ကမ္းျခင္းမ်ား ရွိခဲ့ရာ ထိုကမ္းေသာ မဂၤလာ လက္ဖက္ထုပ္ကို လက္ခံသူသည္ ထိုမဂၤလာ အခမ္းအနားသို႔ မလာေရာက္ဘဲ မေနရ၊ မပ်က္မကြက္ လာေရာက္ပါမည္ဟု ကတိဝန္ခံခ်က္ေပးျခင္း သေဘာျဖစ္သည္။ မလာေရာက္ႏိုင္ပါက ထိုလက္ဖက္ထုပ္ကို လက္မခံရ၊ မယူရေပ၊ ဤမၽွစည္းကမ္း ေစာင့္စည္းလွေသာ ေရွးျမန္မာတို႔၏ လက္ဖက္ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
လက္ဖက္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဓာတ္စာေရ ထုံးက်မ္းမ်ားတြင္ လက္ဖက္သည္ အေအးလြန္ကဲ၏။ ဖန္၏။ ေလကို႐ႊင္ေစ၏။ ဆီးဝမ္းခ်ဳပ္လၽွင္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေလေအာင့္လၽွင္ ေသာ္လည္းေကာင္း လက္ဖက္စိမ္းေရႏွင့္ သနပ္ခါးရည္ကို တစ္ဝက္စီမၽွေအာင္ ေရာ၍တိုက္လၽွင္ ေပ်ာက္ႏိုင္၏ ဟုပါရွိသည္။ တ႐ုတ္ ေဆးက်မ္းမ်ားတြင္ လက္ဖက္သည္ အားေဆးအျဖစ္ ေဖာ္ျပထားသည္။ လက္ဖက္သည္ အစာကို ေၾကေစသည္။ အဖ်ားကို ေလ်ာ့ေစသည္။ ပိုးမႊားမ်ားကို သတ္ေစ၊ ေသေစသည္။ ေရငတ္ျခင္းကို ေျပေစသည္။ ဦးေႏွာက္ ၾကည္လင္၍ ထိုင္းမႈိင္းျခင္းကို ေပ်ာက္ကင္းေစႏိုင္သည္။ မ်က္ေစ့ အၾကည္ဓာတ္ကို အားေကာင္း ေစသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ တ႐ုတ္ပညာရွိႀကီး တစ္ဦးျဖစ္ေသာ "ေလာဆူ" ဆိုသူက လက္ဖက္သည္ ေသာကဗ်ာပါဒကို ၿငိမ္းေစသည္။ အႀကံသစ္၊ ဉာဏ္သစ္မ်ားကို ေပၚေစသည္။ အာ႐ုံငါးပါး တံခါးကို ပြင့္ေစသည္ဟု ဆိုခဲ့သည္။ ဂ်ပန္ ေဆးၾကမ္းမ်ားကလည္း လက္ဖက္သည္ ေဆးဖက္ ဝင္သည္ဟု ဆိုသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ လက္ဖက္သီးႏွံကို စီးပြားျဖစ္အထိ ႏိုင္ငံေပါင္း ၄၅ ႏိုင္ငံအထိ စိုက္ပ်ိဳး လာၾကသည္။ ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း၊ လား႐ႈိးခ႐ိုင္၊ မူဆယ္ခ႐ိုင္၊ ေက်ာက္မဲခ႐ိုင္၊ ကြမ္းလုံၿမိဳ႕နယ္၊ ေလာက္ကိုင္ ခ႐ိုင္မ်ားတြင္ စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ ေတာင္ပိုင္း ရွမ္းျပည္နယ္၊ ေတာင္ႀကီးခ႐ိုင္၊ လြယ္လင္ခ႐ိုင္၊ လင္းေခးခ႐ိုင္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ သံေတာင္ ေဒသမ်ား၊ ခ်င္းျပည္နယ္မ်ား တြင္လည္း အမ်ား အျပား စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ အရည္အေသြး အရ ေဈးႏႈန္း အဆင့္ဆင့္ ကြဲျပားလ်က္ ရွိၾကသည္။
ယေန႔ကမၻာတြင္ လူတစ္ဦးလၽွင္ လက္ဖက္ေျခာက္ အနည္းဆုံး သုည ဒသမ ၅ ကီလိုဂရမ္မွ အမ်ားဆုံ ၃ ကီလိုဂရမ္အထိ ေသာက္သုံးလ်က္ ရွိေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိရသည္။ ယေန႔ ေဈးကြက္တြင္ တ႐ုတ္ျပည္ အထုပ္ငယ္ တစ္ထုပ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၀၀ ရွိသည္။ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ထုတ္လုပ္ေသာ အထုပ္ငယ္ တစ္ထုပ္လၽွင္ ေဒၚလာ ၄၀ မွ ေဒၚလာ၅၀ ေက်ာ္အထိ ရွိသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လက္ဖက္ေျခာက္ တစ္ပိႆာ ေဒသေပါက္ ေဈးႏႈန္းမွာ အရည္အေသြး အလိုက္ ၆၀၀၀ က်ပ္မွ ၁၂၀၀၀ က်ပ္ အထိ ေပါက္ေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ထုံးတမ္းစဥ္လာအရ ၿမိဳ႕႐ြာမ်ား အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ သြားေရာက္သည့္ အခါ လက္ဖက္ပြဲႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ အၾကမ္းဝိုင္းမပါလၽွင္ မၿပီးေပ။ တစ္ႏိုင္ငံလုံးတြင္ ထမင္းဆိုင္၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ေကာ္ဖီဆိုင္၊ လမ္းေဘး အေၾကာ္ဆိုင္၊ မုန္႔ဟင္းခါးဆိုင္မ်ားတြင္ လက္ဖက္ရည္ အခါးအေျခာက္ ခတ္ထားေသာ ေရေႏြးၾကမ္းအိုး တစ္လုံး အခမဲ့ ေသာက္သုံး ႏိုင္သည့္ အေလ့အထ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရွိသည္။ ျပည္ပ ခရီးသြားမ်ား အေတြ႕အႀကဳံအရ လက္ဖက္ေျခာက္ ခတ္ထားေသာ ေရေႏြးၾကမ္းအိုးတစ္လုံး ေသာက္သုံးလိုပါက လက္ဖက္ေျခာက္ အမ်ိဳးအစားအေပၚ မူတည္ၿပီး က်သင့္ေငြ ေပးေခ်ဝယ္ယူ ေသာက္သုံး ရသည္ဟု ဆိုသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ေရွး႐ိုး စဥ္လာေကာင္း ရွိေသာ ျမန္မာ့ လက္ဖက္ စိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ငန္းအား ယခုထက္တိုင္ ႏိုင္ငံအတြင္း လက္ဖက္ စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္သည့္ ေဒသအလိုက္ ေဒသခံျပည္သူမ်ား ဝင္ေငြတိုး လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ အျဖစ္ တိုးခ်ဲ႕ စိုက္ပ်ိဳးသြားရန္ တိုက္တြန္း အႀကဳံျပဳအပ္ပါသည္။
www.mohnyinnews.blogspot.com
No comments:
Post a Comment